Thursday, January 31, 2008

En till fil att dela.

Jag kom på en till grej angående min dröm-distributionskanal av film och musik. Förutom att det är ett Spotify för film, tv-program och musik, är det även en TiVo/Pandora. Jag kan alltsa göra egna TV/radio-kanaler genom att ange några program/låtar jag gillar, och så rekommenderar Spotify (vi kallar det så för enkelhetens skull) liknande saker. Ju fler grejer jag anger, desto precisare blir innehållet som programmet rekommenderar. Till exempel:

Jag gör en spellista med filmerna Paraplyerna i Cherbourg och Breakfast at Tiffanys. När jag går in på listan säger programmet: Skulle du inte vilja se filmen 8 kvinnor också? Kanske första säsongen av Ugly Betty? Och då säger jag: 8 kvinnor, gärna, men absolut inte Ugly Betty på den här kanalen. Och då säger programmet: Aha, men här har vi en dokumentär om Catherine Deneuve. Den då? Ok, säger jag, och sparar min Söndag och jag behöver piggas upp-kanal.

Det är nämligen det jag gillar med TV: Jag vet ju inte alltid vad jag vill se. Ibland vill man bara zappa lite. Och då är TV bra. Men det blir ju mycket bättre om jag kan göra mina egna kanaler. Dessutom ska programmet lära sig mitt schema och veta att på måndagar vill jag se nyheter och på fredagskvällen vill jag ha hopp-och-dans-musik.

Åh vad jag skulle älska det. De kan få pengarna jag betalar till ComHem och iTunes och videobutiken idag. Det blir nog en dryg tusenlapp per månad. Äsch, de kan få vad de vill för det skulle vara så bra.

Ordlista

Spotify: Program som ser ut som iTunes men som streamar musik så man har tillgång till allt, överallt. Jag har den i sluten beta-version, men när den släpps blir den reklamfinansierad.

TiVo: Amerikansk tjänst som spelar in program från TV och sparar på en hårddisk, så man kan kolla på dem när som helst (och spola över reklamen). Rekommenderar program TiVo tror att man skulle gilla.

Pandora: Webbradio som numer inte går att använda i Sverige. Man skapar egna radiostationer utifrån en artist eller låt, och sen spelar Pandora upp liknande musik. Man ger tummen upp eller tummen ner till låtarna som spelas, så att stationen blir alltmer specifik.

4 comments:

Anonymous said...

Du har så rätt så rätt vad gäller allt om distribution av musik, tv, film, etc. Det som jag tycker är frustrerande är att all teknologi finns, men att det är rädsla och okunskap om människors behov och beteenden samt ett gammalt finansiellt och juridiskt tänkande som inte passar dagens verklighet.

Jag rekommenderar inte att ha en fyllediskussion om fildelning (ialla fall inte med nån som tänker annorlunda) – det är oerhört frustrerande! :)

Anonymous said...

Onekligen en lockande tanke!
Problemet (förutom allt med teknik, rättigheter, intäkter, etc) tror jag är, som du säger, balansen mellan överraskning och självvalt. Medier bör väl ge användarna något av det de inte visste att de ville ha. Min erfarenhet av Pandora vara att det blev lite svårt att hitta den nivån. Som vi tidigare har varit inne på kan man ju tex gilla Springsteen som Bruce men inte som the Boss vilket är en gränsdragning som Pandora hade svårt för. Men om man å andra sidan gav för många tummar upp och ner blev det trist (må vara att det egentligen var sig själv man tröttnade på…) Kanske bör du även slänga in en snutt ”sociala medier” i drömburken med tipsfunktioner från människor du litar på / delar smak med?

Anonymous said...

Det är absolut en bra konsumentvision och något som många konsumenter skulle vilja ha.

En "hinder" på vägen är dock de företag som i dag äger distributionen av all den media och nog inte är helt förtjusta i det tänket. Konsumenterna kommer ju vilja ha ett brett utbud i denna tjänst, dvs alla deras favoritprogram oavsett vilken kanal som tidigare har sänt det programmet.

Om man kringgår den gamla modellen där tv-program är uppdelade på olika TV-kanaler och musik uppdelade på olika skivbolag så försvinner deras roll på marknaden. Produktionsbolagen och artisterna skulle kunna sälja sitt innehåll direkt till denna tjänst. Det skulle helt måla om spelplanen för medierna, mediebolag och även reklambyråerna.

En annan fråga är om du som konsument vill både bli exponerade för reklam och samtidigt betala ett högt pris för denna tjänst. Det senare skulle man iofs kunna lösa genom en betal- och en gratisversion av tjänsten.

Oavsett så innebär den typen av stora teknikskiften utan tvekan att både människors faktiska beteenden och marknadsförarnas vardag kommer att förändras.

Johan said...

Kolla in Last.fm, ungefär som Pandora fast mycket bättre och mer intelligent.

www.lastfm.se