Nu känner jag mig manad, ja nästan tvingad, att skriva något om SLU(Sveriges Lantbruksuniversitet)-kampanjen Koldioxidens vänner. Jag har sett den i print och på webben och så har den fått en vansinnig massa PR, exempelvis här och här. I skriverierna är många negativa. Jag är både och.
Det som är bra är positioneringen av SLU som universitetet där man håller på med miljöfrågor. Det hade i alla fall inte jag tänkt på innan. Jag trodde dom höll på med kossor och granar.
Det som är tveksamt är sättet man väljer att berätta det på. Jag undrar över problemformuleringen. Har man ett kännedomsproblem? Ett attitydproblem? Ett beteendeproblem? SLU-lösningen är väl anpassad för situationen "alla vet vilka vi är men vi har blivit daterade och ingen bryr sig om oss längre". Då kan man vrida och vända och skaka om och bygga lager och övverraska. Exempel på det som verkar ha funkat är Show me your Sloggi och Whopper Freakout.
Men SLU som miljöuniversitet är inte Sloggi eller Whopper eller ens Pommac. Och då blir det här väldigt luddigt. Vem protesterar mot vad, liksom?
Dessutom vill jag påstå att environmental overload är ett högst överskattat fenomen. Visst, sitter man och trendanalyserar dagarna i ända känns kanske i eco som det roligaste ordet. Men kolla på efterfrågan på miljövänliga produkter, eller miljöbilar, eller tågcharter. Det har bara börjat. Så frågan är om SLU inte borde, med sina begränsade resurser, rida på vågen istället för att starta ett schizofrent bråk där utomstående inte ens förstår vem man ska heja på.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Här finns tankarna bakom kampanjen och den mer långsiktiga idén:
http://www.slu.se/?ID=1243
Tack för länken!
Ett halvrelaterat ämne: När företag som snackar mer än de levererar i mijöfrågan kallas fenomenet för Green-washing. Att doppa en befintlig produkt i lite grönt och slå sig för bröstet för det. I Skandinavien är det motsatta fenomenet vanligare - Green Muting. Att göra saker men inte berätta det för nån.
http://csripraktiken.blogspot.com/2008/01/greenwashing-eller-greenmuting-pest.html
Intressant! Har märkt av det där hos flera kunder. Jag tycker nästan att det är en plikt att informera om sånt så att kunderna kan fatta informerade beslut. Ibland går man runt och hatar ett företag helt i onödan. Så dumt.
Post a Comment