Monday, January 21, 2008

Teknikpanik

Idag försökte jag läsa januarinumret av Urban Lifestyle Report. Med betoning på försökte. För det gick verkligen inge vidare.

Jag har fått så väldigt mycket nog av följande saker: Viraler. Killer-apps (vet inte vad det är, men alla bloggar skriver om det). Sociala tjänster. Etc etc.

Jag mår fysiskt dåligt av att läsa om dessa saker. Bland annat får jag andnöd och ont i höger arm. Så reagerar jag när hjärnan säger "leda". Så Urban Lifestyle hamnade i högen "ta tag i när jag har bytt personlighet och intressen".

Med risk för att stöta mig med typ alla i hela världen: Att hålla koll på trender/utveckling/rörelser kan väl inte bara handla om det? Jag blir matt bara av att tänka på det. Jag vill veta mer om hur människor tänker och tycker och beter sig. Olika människor. Riktiga människor. Inte framkants-människor. De är nämligen sjukt duktiga på att redogöra för det själva. Dessutom är de extremt lätta att begripa. Och väldigt sällan målgruppen för det man håller på med.

Jag vill poängtera att det inte handlar om digitalt vs analogt eller någon sorts fobi mot nya medier. Jag vill bara att det ska finnas någon sorts äkthet och användbarhet. Det är lite svårt att förklara. Men några intressanta tendenser tycker jag är:

Att det är bra att vara klassiskt intellektuell.

Att barn blir tonåringar och tonåringar vuxna.

Att kvinnorna (i alla fall i antal) dominerar allt mer på högskolan.

Såna saker tycker jag är minst lika intressant ur ett planningperspektiv som betaversionen av någon social söktjänst är. Så nu efterlyser jag den totalt icke-tekniska trendbevakningen. Någon som har några tips?

11 comments:

Anonymous said...

Aha. Du tycker alltså att decembernumret av ULR var mycket bättre. Tack. Du är bra snäll.

Anonymous said...

Jag har också funderat på det här med trendrapporter och dess användbarhet. Definitivt finns det någon typ av användbarhet i alla slides och PDFer, för planners bör ju ha koll på läget. Det som jag kan ställa mig kritisk emot är HUR alla trendrapporter är uppbyggda. Väldigt ofta handlar det om ytliga observationer om nya fenomen, produkter eller teknologier på marknaden. Som planner får jag inte reda på vad konsumenten som köper dessa fenomen/produkter/teknologier faktiskt tycker och tänker om dessa, utan bara att de faktiskt existerar. Det är med andra ord omöjligt att förhålla sig till hur stor vikt man ska lägga vid en trend i ett planningupplägg om man inte tar hänsyn till kunden/konsumenten i det enskilda fallet. Därför är mervärdet av trendrapporter etc. strikt begränsat - så länge de inte håller på med mer kvalificerad analys (t.ex. Nielsens utmärkta konsumentanalyser = en riktig killerapp) än dagens skrap på ytan. Men det säger väl sig självt att en rapport för 200 kronor inte kommer att lösa ett företags varumärkesproblem.

Hmm, ska nog skriva ett blogginlägg om detta!

Anonymous said...

På tal om teknologi så var jag precis inne på ULRs hemsida och upptäckte att deras CV-länkar till LinkedIn inte fungerar! Men hellre vara web 2.0-ig än att ha en fungerande sida antar jag?

Nina said...

Lord Fredruk: Ja, som person är jag ganska snäll. Men det är inte det främsta syftet med den här bloggen.

Det är på inget vis Urban Lifestyle Report som ensamt har orsak min allmänna trötthet på webbsnack. Det var bara utlösande den här gången. Jag har inget emot att folk är superintresserade av webb punkt hit och dit. Problemet är när man begränsar ord som trendanalys, som är så otroligt brett, till att bara handla om såna saker. Det är ULR inte ensamma om. Men absolut delaktiga i.

Walter Naeslund said...

Well – just killer apps är ju såna som slår brett i folklagren. Typ en av Internets killer apps "sökning" som Google la beslag på eller SMS som uppstod då någon smartis kom på att man kunde använda tomma tidluckor i GSM-systemet till att skicka korta texter. Killer apps är folkprogramvara. Att vara klassiskt intellektuell däremot – det är edgy, dodgy, odd!

Anonymous said...

Äh. Det var så att vi hade med en artikel i det numret och jag försökte vara rolig. Beklagar. Ska inte hända igen.

bot said...

Ta en promenad eller åk på tunnelbane-safari.

Unknown said...

Ett inlägg i debatten bara, från oss som ligger bakom Urban Lifestyle Report som nu hamnat i skottlinjen. Vi har aldrig påstått att vår rapport är en allmän trendrapport som belyser all världens trender, det handlar, vilket vi alltid är tydliga med, om att belysa hur medielandskapet förändras i en allt snabbare takt och att göra detta på ett så konkret sätt som möjligt. Genom att belysa trender och samtidigt visa konkreta exempel på kampanjer, produkter och tjänster som följer dessa trender på något sätt.

Trender sprids alltid från mindre grupper med eldsjälar och early adopters till större grupper med tiden. Detta är det inte någon idag som kan bevisa motsatsen till. Titta bara på bloggfenomenet som för 10 år sen var begränsat till väldigt tekniskt bevandrade personer och idag har det spridit sig till all världens personligheter som skriver om allt från korsstygn till planning. Mobiltelefoner, datorer, bilar - alla var exempel på teknik som från början var riktade till små grupper och som med tiden blev var mans och kvinnas egendom. Vad vi gör är att bland annat se vad som blir morgondagens mainstreamprodukter och -tjänster samt hur marknadsförare kan förbereda sig idag. Stora frågor som inte besvaras i en handvändning men vi anser att vi bidrar i rätt riktning.

Vi ser vår produkt som ett del av ett smörgåsbord av information som varje planner behöver. Det går inte längre att säga att teknik är något för early adopters och teknikfreaks, för användandet sprids hela tiden och det håller på att förändra hela marknadsföringarenan. Spelar ingen roll om man sitter på en webbyrå eller mer traditionell reklambyrå; reklamen som fenomen förändras och det handlar om att hela tiden ligga ett steg före. Att förstå tekniken i alla fall på en övergripande nivå blir allt mer en del i alla yrken.

//Tomas Nihlén, Urban Lifestyle

Nina said...

Kul att läsa så många intressanta åsikter. Jag har funderat några varv till och kommit fram till följande:

1. En copywriter måste väl ändå hålla med om att killer app är ett ganska fånigt ord. Kan man inte hitta på nåt bättre som man fattar vad det är? Jag tycker att folkprogramvara är mycket trevligare, till exempel.

2. Jag står fast vid att det är fel när ordet trend begränsas till att bara omfatta webbaserade/tekniska saker. Det tycker jag eftersom webben inte är så himla speciell. Det är bara en del av verkligheten. En viktig del, visst. Men att bara leta trender på webben är som att säga att reklamfilm är ett företags kommunikation.

Det är möjligt att Urban Lifestyle aldrig har sagt sig bevaka alla trender. Men såväl namnet som orden brands-media-people på framsidan skvallrar om en bred ansats. På sista sidan står det såhär:

"Vi på Urban Lifestyle arbetar med att hjälpa våra kunder att lyssna på konsumenterna. Vilket innebär att vi hjälper kunderna att hantera de trender och diskussioner som idag påverkar deras kunders marknadsföring och produkt- och tjänsteutveckling. Vi fokuserar på att hitta hot och möjligheter i rådande trender och att hjälpa våra kunder att konkretisera dessa"

Jag har bara läst två nummer hittills och har såklart inte full koll. Men när ordet trend används så mycket tycker jag att det är intressant att diskutera vad som menas med det.

Unknown said...

Visst är det bra att diskutera begrepp som vad en trend och trendanalys betyder och som med alla begrepp så har olika personer olika uppfattning. Enligt vår syn är trender inte bara allmängiltiga stora trender utan kan också vara begränsade till specifika målgrupper och områden som i detta fall.

Urban Lifestyle Report är en enstaka produkt som produceras av vårt företag som heter Urban Lifestyle, det är långt ifrån allt vi gör och produkten och företaget är inte samma sak. Texten du hänvisar i slutet av rapporten är en beskrivning av företaget Urban Lifestyle som syftar till att läsarna ska få en uppfattning om vår övriga verksamhet utöver Urban Lifestyle Report.

Just denna produkt fokuserar som sagt på trender inom ett visst område - medielandskapet i förändring. Andra produkter/rapporter handlar om helt andra ämnen. Produkten syftar inte till att belysa allt som vårt företag gör utan bara detta område. Vår grundläggande frågeställning är:

Hur påverkar det nya medielandskapet (Media) konsumenterna (People) och varumärken (Brands) - därav "Brands - Media - People".

Ingen av våra rapporter eller övriga verksamhet handlar om att berätta om alla trender som finns, och en sådan produkt blir i regel på tok för bred för att ge något konkret mervärde. Vi menar på att nischade rapporter ofta är mer användbara än generella och vi är nischade mot marknadsförare och vårt huvudfokus är sociala medier.

Angående vår företagsnamn så är det en annan historia men kortfattat så handlar det om att Internet och globaliseringen av kulturer gör världen mindre och även konsumenter på mindre orter kan leva ett mer "urbant liv". Geografin blir mindre viktig och skillnaden i bl a produktutbud minskar mellan mindre och större orter. Väldigt kort beskrivning.

Vi tar gärna synpunkter från alla våra prenumeranter men det är viktigt att kritiken är baserad på rätt grunder så att det inte är några missförstånd. Vi arbetar för att alla våra prenumeranter ska vara nöjda. Om du inte är intresserad av det vi skriver om och/eller inte uppskattar rapporterna så släng bara iväg ett mail till mig på tomas@urban-lifestyle.se så avslutar vi prenumerationen, inga problem.

//Tomas, Urban Lifestyle

Nina said...

Jag förstår. Och jag har inga planer på att avsluta min prenumeration på Urban Lifestyle Report eftersom det är många på byrån förutom jag som läser den (som jag sa, jag har absolut inget emot att folk har olika intressen).

Jag är också helt med på att ingen kan bevaka alla trender. Men jag blir väldigt nyfiken på vilka ämnen resten av Urban Lifestyle håller på med? På er hemsida och på bloggarna får jag intrycket att det allra mesta handlar om typiska webb/techtrender.

Jag menar verkligen inte att anklaga just Urban Lifestyle eller någon annan specifik person/företag för tendensen att begränsa trendspaning till just den här nischen. Det är ett generellt problem som jag tror att vi alla som sysslar med den här typen av saker måste vara uppmärksamma på. Grupptänk är lätt hänt.