tag:blogger.com,1999:blog-5527699337542156855.post7878936700225956896..comments2023-11-05T12:06:09.702+01:00Comments on Not another planning blog: En till fil att dela.Ninahttp://www.blogger.com/profile/00135795165986872897noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-5527699337542156855.post-76486335055036829262008-01-31T22:47:00.000+01:002008-01-31T22:47:00.000+01:00Kolla in Last.fm, ungefär som Pandora fast mycket ...Kolla in Last.fm, ungefär som Pandora fast mycket bättre och mer intelligent.<BR/><BR/>www.lastfm.seJohanhttps://www.blogger.com/profile/08646097351239986883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5527699337542156855.post-67311778193265801612008-01-31T17:38:00.000+01:002008-01-31T17:38:00.000+01:00Det är absolut en bra konsumentvision och något so...Det är absolut en bra konsumentvision och något som många konsumenter skulle vilja ha.<BR/><BR/>En "hinder" på vägen är dock de företag som i dag äger distributionen av all den media och nog inte är helt förtjusta i det tänket. Konsumenterna kommer ju vilja ha ett brett utbud i denna tjänst, dvs alla deras favoritprogram oavsett vilken kanal som tidigare har sänt det programmet. <BR/><BR/>Om man kringgår den gamla modellen där tv-program är uppdelade på olika TV-kanaler och musik uppdelade på olika skivbolag så försvinner deras roll på marknaden. Produktionsbolagen och artisterna skulle kunna sälja sitt innehåll direkt till denna tjänst. Det skulle helt måla om spelplanen för medierna, mediebolag och även reklambyråerna. <BR/><BR/>En annan fråga är om du som konsument vill både bli exponerade för reklam och samtidigt betala ett högt pris för denna tjänst. Det senare skulle man iofs kunna lösa genom en betal- och en gratisversion av tjänsten.<BR/><BR/>Oavsett så innebär den typen av stora teknikskiften utan tvekan att både människors faktiska beteenden och marknadsförarnas vardag kommer att förändras.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5527699337542156855.post-36713126002250287772008-01-31T14:26:00.000+01:002008-01-31T14:26:00.000+01:00Onekligen en lockande tanke!Problemet (förutom all...Onekligen en lockande tanke!<BR/>Problemet (förutom allt med teknik, rättigheter, intäkter, etc) tror jag är, som du säger, balansen mellan överraskning och självvalt. Medier bör väl ge användarna något av det de inte visste att de ville ha. Min erfarenhet av Pandora vara att det blev lite svårt att hitta den nivån. Som vi tidigare har varit inne på kan man ju tex gilla Springsteen som Bruce men inte som the Boss vilket är en gränsdragning som Pandora hade svårt för. Men om man å andra sidan gav för många tummar upp och ner blev det trist (må vara att det egentligen var sig själv man tröttnade på…) Kanske bör du även slänga in en snutt ”sociala medier” i drömburken med tipsfunktioner från människor du litar på / delar smak med?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5527699337542156855.post-78872177340778385702008-01-31T10:57:00.000+01:002008-01-31T10:57:00.000+01:00Du har så rätt så rätt vad gäller allt om distribu...Du har så rätt så rätt vad gäller allt om distribution av musik, tv, film, etc. Det som jag tycker är frustrerande är att all teknologi finns, men att det är rädsla och okunskap om människors behov och beteenden samt ett gammalt finansiellt och juridiskt tänkande som inte passar dagens verklighet. <BR/><BR/>Jag rekommenderar inte att ha en fyllediskussion om fildelning (ialla fall inte med nån som tänker annorlunda) – det är oerhört frustrerande! :)Anonymousnoreply@blogger.com