Thursday, January 17, 2008

Jag trodde att vi hade kommit längre.

I förrgår läste jag den här notisen i SvD.

Älskarinna gjorde polis jävig


En polischef i Västsverige bör få en varning enligt en internutredning som polismyndigheten gjort. Polischefen lämnade vitsord för en kvinnlig kollega som sökte jobb. Att hon var hans älskarinna och att han därmed var jävig framkom inte, skriver Göteborg-Posten.

Därmed har han brustit i sitt ansvar som chef anser utredarna som vill att Rikspolisstyrelsen ger mannen en varning.


Är det här ett jävla skämt eller? (ursäkta svordomen, men jag behöver den) På några rader lyckas skribenten få till en helt osannolik paraduppvisning i könsmaktsordning. Tillåt mig att oformulera notisen så som den bör formuleras i ett hyfsat jämlikt samhälle:


Polischef anklagas för jäv


En polischef i Västsverige bör få en varning enligt en internutredning som polismyndigheten gjort. Polischefen lämnade vitsord för en kollega som sökte jobb. Att de två hade en relation och att polischefen därmed var jävig framkom inte, skriver Göteborg-Posten.

Därmed har han brustit i sitt ansvar som chef anser utredarna som vill att Rikspolisstyrelsen ger mannen en varning.


För att vara övertydlig: En relation är bådas fel och ansvar. Det är polischefen som gjort sig själv jävig, inte kollegan. Om parternas könstillhörighet är viktigt bör man också skriva manlig polischef. Vilket det i det här fallet inte är, för jävssituationen hade varit densamma oavsett om relationen hade ingåtts mellan två kvinnor, två män eller en av varje.

Om vi ska ha en lag mot sexistisk reklam ska vi ha en mot sexistisk journalistit också. Jag blir mörkrädd.

4 comments:

Anonymous said...

Nina,

Jag noterar med stort intresse att din blogg långsamt men säkert har svängt in på ett feministiskt spår. Mer om detta på lördag!

Jag höjde också på ögonbrynen åt semantiken när jag läste artikeln i DN.

Anonymous said...

helt sjukt. jag blir så trött på sånt här. det är en klassiker. det händer HELA tiden.
Bang samlar ihop alla sjuka notiser och publicerar. skicka till dem vetja.

En till grej. Vad 17 betyder JÄVIG? aldrig hört detta ord.

Anonymous said...

helt sjukt. jag blir så trött på sånt här. det är en klassiker. det händer HELA tiden.
Bang samlar ihop alla sjuka notiser och publicerar. skicka till dem vetja.

En till grej. Vad 17 betyder JÄVIG? aldrig hört detta ord.

Anonymous said...

Ja, journalister är en art för sig...
Inte bara könsmaktsordning, formuleringen gäller också hur det bör skrivas i en tidning med anspråk på att bli tagen på allvar. Kan jag tycka.