Tuesday, January 15, 2008

Begreppsförvirring

Nu är det dags för ett lagförslag mot sexistisk eller könsdiskriminerande reklam. Regeringens utredaren Eva-Maria Svensson tycker att vi behöver en lag. Birgitta Ohlsson tycker inte det. Inte Sveriges annonsörer heller.

Å ena sidan kan jag tycka att det här är en axelryckning. Det är ju inte direkt något som kommer påverka den tänkande delen av reklambranschen som inte ens funderar på att använda bikinibrudar till att sälja bredband eller så.

Jag har inte heller något jätteproblem med de inskränkningar i yttrandefriheten det skulle innebära. Jag tycker inte att man kan säga att reklam är yttrandefrihet i sin renaste form. Det är ju faktiskt oftast företag som betalar andra företag för att påverka folk att byta åsikt. Jag tycker att det känns helt ok att man inskränker den rätten på vissa sätt.

Det jag undrar mest över är definitionen av sexism. Om man menar att sexism=könsdiskriminering är jag helt med på att man bör undvika det. Men alltsomoftast verkar det som att resonemanget gäller sexism=sex. Och då tycker jag att man är helt ute och cyklar. Jag skrev ett inlägg om det för ungefär ett år sedan. Då handlade det om American Apparels reklam, men det kan lika gärna vara något annat. Ett varumärke måste få vara en äkta och sammansatt person. Och jag tycker att man kan ha väldigt mycket sex utan att vara sexistisk.

Det ska bli intressant att följa vad som händer med lagförslaget i alla fall.

2 comments:

Anonymous said...

Hej!
Önskar att jag kunde skriva något vettigt kring ditt resonemang, men i ärligheten känns det för tillfället som om att prata om vad som är bortom rymden som är bortom det... det jag ville skriva var att jag hamnade på din blogg av rent slösurfande och jag vill som mest bara säga att fy vad bra den är! Och byrån du jobbar vid.. Jag gillar den verkligen, tänkte söka mitt internship där men det kändes far out, idag ser jag på mig själv som en looser som kanske måste sluta spotta på mig själv. Hur som haver, fortsätt skriv, det är skitkul att läsa! //fia

Nina said...

Hej!

Vad kul att du gillar bloggen! Jag ska försöka hålla ångan uppe så att det blir värt att fortsätta läsa...