Tuesday, February 26, 2008

Till nyfikna

Ibland får jag frågor från folk som är intresserade av att börja jobba med reklam om hur man ska göra. Så istället för att svara er alla var för sig, kommer här en sammanfattning om vad man kan göra på en reklambyrå och hur man blir det:

1. Planner. En planner är ansvarig för att lära sig massor om omvärlden och omvandla den kunskapen till insikter som man kan bygga varumärkes- och kommunikationsstrategi på. Om man vill bli planner måste man plugga massor. Jag läste exempelvis marknadskommunikation (www.mcxl.se) på Handels i Stockholm. Det tog fyra år för mig, men tar fem år om man börjar nu. Andra planners har läst ekonomi på andra universitet eller beteendevetenskap och ytterligare andra är kreatörer i grunden (se nedan).

2. Kreatör. En kreatör skapar reklamidén och gör också själva reklamen (filmen/annonsen/eventet osv.) Som traditionell kreatör kan man vara antingen copywriter eller art director (AD). Copyn ansvarig för texten och ADn för formen i reklamen men det blir alltmer flytande eftersom reklam inte alltid innehåller text och form (eller allt har väl en form, men ni fattar vad jag menar). Kreatör blir man genom att läsa på Berghs eller Forsbergs (eller Beckmans om man vill bli AD) i två år. Man kan också bli webbkreatör. Då pluggar man på Berghs eller Hyper Island. Många kreatörer har pluggat något annat på universitetet innan de börjar på sin kreatörsutbildning. Det är också vanligt att man gör ett år som ateljéassistent för att lära sig hur en byrå funkar.

3. Projektledare. Projektledaren är oftast kundansvarig och alltså den som har koll på relationen till kunden. Det handlar om allt från ekonomi och avtal till strategi. Många projektledare har ungefär samma utbildning som en planner. Det är vanligt att man jobbar ett tag på en marknadsavdelning innan man börjar som projektledare på en reklambyrå.

4. Produktionsledare.
Produktionsledaren är ansvarig för allt administrativt kring en kampanj, alltså från det att idén är klar tills reklamenheten sitter där den ska. Det kan handla om konkreta saker som tidplaner, budgetar och mötesorganisering. Det kan också handla om att ta reda på om getter mår dåligt av att promenera på stan i koppel (det gör de inte) och att sen få nämnda getter att faktiskt gå på stan i koppel. Produktionsledare kan man också plugga till på Berghs (fler tips från Ullemo i kommentarerna). Det tar 1 år.

5. Formgivare.
Formgivaren är ansvarig för den slutgiltiga formen på reklamen och jobbar ofta tight ihop med ADn. Återigen är det Berghs och Beckmans i två år som gäller.

6. Repan. Många produktionsledare har börjat som receptionister. Repan är jätteviktig på en byrå och oftast gör man mycket mer än svarar i telefon, typ fixar möten, förbereder tävlingar, ordnar med bud och massor av andra praktiska saker. Dessutom får man ta del av allt skvaller och är byråns hobbypsykolog eftersom alla går till repan och hänger när de inte orkar jobba.

Ungefär så ser det ut. Jag kan såklart mest om planning, så om något jag har skrivit är fel så får ni rätta mig.

Sen finns det ju en massa andra jobb som handlar om reklam men som inte är på en typisk reklambyrå, till exempel:

Webbyrå eller digital reklambyrå som gör reklam för webben. I Sverige finns toppbyråer som Farfar, North Kingdom och Great Works. Där finns alla roller som finns på en traditionell reklambyrå, men desto fler webbkreatörer såklart.

Produktionsbolag inom film och webb som håller på med det det låter som, alltså regi och produktion av film och webb.

Fotografer och stylister som deltar vid plåtningar och fiiminspelningar.

Mediebyråer
som är rådgivare till företag när det handlar om var de ska göra reklam. Det är en hel vetenskap i sig och även här finns det planners, projektledare och en massa andra roller. Dessvärre har jag lite dålig koll på dem.

Undersökningsföretag som vi planners använder för att läta känna våra målgrupper och mäta resultatet av kampanjer.

Nu har jag säkert glömt en massa viktiga människor, men ungefär såhär ser det ut. Några grejer är gemensamt för i stora drag alla olika roller:

- Om man vill jobba på de bästa byråerna måste man jobba jättehårt och vara jätteduktig. Det är tufft att komma in på skolorna och tufft att få jobb efteråt. Reklambranschen tar jättemycket stryk i lågkonjunktur och då blir många arbetslösa.

- Man måste vara tvärsäker på vad man vill.

- Det är ofta stressigt.

- Och inte särskilt bra betalt med tanke på hur länge man har pluggat och hur många timmar man jobbar.

- Men otroligt roligt för det mesta.

Hoppas att det här hjälper i beslutsångesten!

13 comments:

Leon said...

En bra bild över de olika rollerna i branschen.

Att tillägga är också att man bör ha nån typ av talang för det man vill syssla med, och att man åtminstone gillar reklam och marknadskommunikation. Det kan låta självklart, men jag är innerligt trött på halvmediokra och talanglsöa människor som bara vill jobba i reklambranschen av helt fel skäl: social status eller för att det mot förmodan skulle passa deras personlighet.

=

Älska det du gör, va bra på det och va inte en wannabe är mina bästa råd.

Anonymous said...

Bra uppstaplat och bra beskrivet de olika arbetsområden som finns.

Märkligt att du bara nämner vissa skolor och ger de ett epitet som om det bara vore dem som gällde. Finns massor med bra utbildningar där ute om man vill jobba med marknadsföring/reklam.

//Björn

Nina said...

Leon, fattar precis vad du menar. Fast jag tror att talang kommer med passion och intresse. Snarare är det väl människor som anser sig ha talang (och stannar där) som blir de där halvmediokra reklamarna?

Björn, du har naturligtvis rätt. Jag tog bara med de utbildningar som jag själv känner till och som de jag känner har gått. Tipsa gärna om fler bra utbildningar!

ullemon said...

Din beskrivning av produktionsledarrollen låter som att man börjar som praktikant, blir receptionist och sedan halkar in som produktionsledare.

Det är väl ungefär som att säga att man blir planner genom att börja med att sortera papper, halkar in på några möten och plötsligt tycker till och kan skriva ett par dokument.

Jag gillar din blogg, men skärpning, ge en nyanserad bild av yrkesrollerna eller skit i det.

Hanna Persson said...

haha, mitt ex jobbar på norht kingdom. Jag trodde att de hade ett litet rum i en källare där dom gjorde saker som aldrig sågs av resten av världen. Tur att jag aldrig sa det till honom!

Anonymous said...

Bra sammanfattning. Bör dock tilläggas att inga yrken inom reklambranschen kräver någon licens, eller att man ens har betyg från grundskolan. I ett kreatörsperspektiv kan det säkert i många fall vara till ens fördel att ha en väldigt annorlunda bakgrund då de små svenska reklamskolorna har en tendens att forma folk till att vara en viss typ av kreatörer. Om man ska försöka sig på att hitta en gemensam nämnare för framgångsrika reklamare så handlar det nog ofta om den rätt oförutsägbara kombinationen av tur, talang och timing.

Nina said...

Hej Ullemon,

det var verkligen inte meningen att förringa produktionsledarrollen. Det där med att man börjar som praktikant för att sedan hamna i repan vet jag inte vad du har fått ifrån, men det stämmer i alla fall bland mina vänner att många produktionsledare har börjat i repan på olika byråer. Och naturligtvis har de inte sedan "halkat" vidare till produktionsledare, utan gått vidare för att de var väldigt duktiga.

Jag känner inte till några andra produktionsledarutbildningar förutom Berghs, har du några tips?

Nina said...

Hej anonym,

jag håller med dig till viss del, men inte hela vägen. Jag tycker att det är en typisk fördom mot reklambranschen att man kan bli framgångsrik med blandad bakgrund eller om man har talang.

Om man ska vara krass har framgångsrika reklamare (oavsett roll) väldigt mycket gemensamt, och det handlar oftast om en utbildning från de bästa skolorna, ett jäkla driv, ett enormt intresse för människor och varumärken och en förmåga att ta i när det behövs. Men vill gärna höra om det finns andra exempel!

För att vara ännu mer krass så är det otroligt svårt att som nyexad ens få komma på mappvisning/intervju på de bästa byråerna om man inte har gått på rätt skolor. Och rätt skolor är, som jag har uppfattat det, Handels (MCXL), Berghs, Beckmans och Hyper Island.

Det går såklart att ta sig fram en annan väg, men det är betydligt svårare. Att inte berätta det för unga människor som vill in i branschen kanske är politiskt korrekt, men också rätt taskigt tycker jag.

ullemon said...

Vi talade på byrån om vilka utbildningar produktionsledare hart gått, och från vår byrå har produktionsledarna bla gått kurser på Grafiska institutets projektledarutbildning, Handels, Frans Schartus högre utbildningar, IHM och några till.

Jag fortsatte skriva ett långt svar till dig men orkar inte riktigt. Vi kan ta det över en kaffe om du vill.

Anonymous said...

Ett annat tips om man inte har gatt pa de sa kallade 'basta / ratta skolorna'i Sverige ar att soka till byraer i London, manga av byraerna har valdigt bra Graduate schemes. I England bryr dom sig inte bara om vilken sorts utbildning du har (det kan hjalpa) men dom kollar mer pa hur du tanker och hur du kan utvecklas. Lonen ar skit i borjan men efter 1-2 ar okar den ratt bra (om man e duktigt).

Anonymous said...

Hur kass är lönen egentligen, jättedålig?

Nina said...

När det gäller lönen är det generellt så att ingångslönerna är låga, men att man kan dra iväg ganska snabbt om man är duktig. Vad jag har förstått ligger ingångslönen för planners (som är en av dem mest högavlönade rollerna) mellan 20 och 25 000. Det kan man jämföra med mina vänner som har samma utbildning och har valt att jobba som exempelvis managementkonsulter, som ofta går in på 35-40 000. I vissa fall det dubbla, alltså. Så det är naturligtvis inte lågt i absoluta tal, men ganska lågt om man jämför med vad andra konsulter tjänar (jag tänker inte gå in på det där med sjuksköterskor till exempel, för då blir jag bara förbannad).

Det finns sammanställningar av det genomsnittliga löneläget i branschen, men det säger ju inte så mycket eftersom man inte vet hur länge folk har jobbat.

Dagger Deb said...
This comment has been removed by the author.