Friday, February 29, 2008

Köp mig.

Har ni applikationen på Facebook där man kan köpa sina vänner och ha dem som husdjur? Det har jag. Och det är fascinerande. Vad får människor att köpa människor de aldrig har träffat för låtsaspengar? På hela den långa listan av människor som har köpt mig finns det bara två personer jag känner. Just nu ägs jag av en tjock amerikan som heter Etienne Smith. Åh vad jag skulle vilja göra en studie av det!

På tal om studier har några av mina kollegor just fått sig själva och sina hem utvärderade av konsumenter i djupintervjuer. Bakgrunden är att en reklamfilm skulle testas och vi valde att plåta storyboradet med personer i arbetsgruppen som statister.

Filmen som helhet mottogs mycket väl. Resultatet när det gällde statisterna var däremot nedslående. Hennings lägenhet där det hela plåtades, som han kanske tror är snyggt funkisinredd, var både ful och gammalmodig. Dessutom såg statisterna (Henning och Sandra) både till utseende och stil mycket tråkiga, gammaldags och till och med passé ut. De har höga krav de där danskarna, när tjejen med en av Sveriges största modebloggar med sådär en 20 000 läsare i veckan inte håller måttet. Rent stilmässigt alltså.

Sen KAN man ju undra varför undersökningsföretaget väljer att ta med såna kommentarer i slutrapporten, när det inte var undersöknings syfte att utvärdera Hennings lägenhet eller Sandras sjal. Betalar man inte dem för att göra sållningsjobbet?

Nåja, idag är det fredag och man ska inte sura. Istället ska jag ta tag i vår nya kund Fortum. Kul!

No comments: