Tuesday, February 19, 2008

Såhär är det. Tyvärr.

Min tidigare pluggkompis Sorosh driver numer företaget VideoPlaza som håller på med webb-tv. På sin blogg förklarar han i alla enkelhet varför webb-tv inte är detsamma som webb+tv. Kan vara bra att tänka på.

Genrellt tycker jag att vi som jobbar med reklam är alldeles för dåliga på att tänka på hur folk tittar på resultatet av vårt arbete. Det tål att bankas in: Reklam är ofrivilligt, ointressant och oengagerande. Ingen vill veta hur du har tänkt fram din reklamfilm. Ingen kunde bry sig mindre.

Ingen kommer att tänka till kring reklamen för att förstå den.

Ingen kommer att läsa copytexten (kanske rubriken, om du har tur).

Ingen vet vad ett reklamkoncept är.

Ingen känner (troligtvis) till din varumärkespositionering eller dina kärnvärden.

Prova att fråga någon som inte jobbar med reklam om det här, så får du se. Med det sagt så ska jag fortsätta jobba.

5 comments:

Anonymous said...

Mitt i prick. Jag ser det hela som en spännande utmaning.

Eric said...

Nej Nina, jag håller inte med dig. Det är värdelös reklam som uppfyller exakt alla de kriterierna du läste upp.

Kolla in Cloverfield-kampanjen för att hitta motsatsen till det talar om.

(Allt det du räknade upp är väl snarare själva drivkraften till att vara planner. Hatet till reklamen.)

Anonymous said...

Nina! Det är din far som skriver. Ett helt yrkesliv har jag sökt försörja mig på något du nu frankt och tvärsäkert påstår att ingen bryr sig om!!! Nämligen att skriva copy (för övrigt heter det inte copytext, det heter copy eller text). Maken till fräckhet och brist på respekt! Det är förvisso oftast bara 5-7 % av de som ser en annons som också läser brödtexten. Men dessa magra procent motsvarar ofta tiotusentals personer, dessutom de mest intresserade och därmed sannolikt de mest opinionsledande, de som vill hålla sig bäst informerade. Så en välformulerad och genomtänkt text i en annons kan på ett ögonblick dra nya vänner till ett varumärke eller en produkt.
Dessa rader skriver jag till tröst för alla de copywriters som just nu sliter med att formulera sig samtidigt som de fått veta att ingen bryr sig om deras ambitiösa försök att motverka analfabetism och fördumning.
För övrigt måste jag motvilligt erkänna att jag håller med dig till etthundra procent om att människor generellt ger blanka f-n i reklam. Så länge vi inte med fantasi, energi, entusiasm och en smula briljans lycka skapa reklam som man faktiskt vill ha och ta till sig. Ipren-mannen, någon?
(Säg till om dina ambitiösa sparplaner spricker så bjuder vi på middag)

Nina said...

Det är klart att det är precis det här som är drivkraften för att jobba med planning! Men utgångspunkten tycker jag fortfarande är det jag skrev, och målet är att lyckas göra något annat.

Men alltför ofta blir man hemmablind och ugår från att folk vill se ens reklam. När det snarare är undantaget som bekräftar regeln.

Nina said...

Nu hamnade kommentarerna i oordning, vi måste ha postat precis samtidigt.

Tanken med inlägget var ju att motivera alla som jobbar med reklam till att ändra på reglerna.

Reklamare är Mighty Ducks, inte Iceland. Men om man är Mighty Ducks och tror att man är Iceland så kommer man antalgigen ha mindre chans att vinna än om man inser att man är Mighty Ducks och kämpar på av bara helvete.