Sunday, February 17, 2008

Ett expriment.

Jag brukar vara rätt bra på att hålla ordning på saker. Som min ekonomi, till exempel. Så inte den här månaden. Den har gått käpprätt åt pipsvängen. Vi räknar nu sju dagar till lön. På mitt konto finns 500 kronor. Det är en budget om 70 kronor om dagen. Långt över fattigdomssträcket visserligen (som är 1,50 euro om dagen för folk i Europa, hur sjukt är inte det?) men väl ganska tight.

Observera att det på inget vis är synd om mig. Jag har inte blivit rånad eller skänkt alla mina tillgångar till Röda Korset. På kontoutdraget läses snarare Riche, Tranan, Riche, Berns, Spy Bar, American Apparel, Skindeep, Systembolaget, Systembolaget, Systembolaget. Det är en helt självförvållad situation till följd av en väldigt trevlig månad. Garderoben mår bra. Plånboken gör det inte.

Nu skulle jag kunna låtsas som att det regnar och plocka fram det lilla gröna kortet som banken gav till mig när jag var på någon slags ekonomisk rådgivning i höstas. Men det tänker jag inte göra. Det här är en utmaning.

I kylskåpet finns ett paket bacon, två ägg, tre folköl och ingridienser till åtminstone tre ganska goda knäckemackor. I skafferiet finns snabbmackisar, quinoa och micropopcorn. Och i frysen har jag en halv burk Hägen Dazs vaniljglass som är över från mina mer guldkantade dagar. Det borde man kunna leva på et tag.

Fortsättning följer.

1 comment:

Anonymous said...

Det kostar att vara på topp.

Ett bra sätt att ta sig igenom den sista veckan är att uppmana till arbetsluncher - en fattig planners version av "will work for food". Det är otroligt hur bra planning man kan kläcka ur sig om man blir bjuden på Rolfs Kök.