Friday, February 1, 2008

Exakt.

MMS har gjort en undersökning och frågat folk varför de laddar ner grejer. Läs om den i DN. Att man laddar ner för att det är gratis kommer först på fjärde plats av skälen. Det var ju det jag sa.

Dessutom passade jag på att läsa lite om Antipiratbyrån och hur de tänker. Exempelvis hittade jag det här. Antipiratbyrån är en intresseorganisation för folk som jobbar med film. Så det är inte så konstigt att de vill behålla världen såsom den är. Men tyvärr tycker inte jag att det är mitt moraliska ansvar att se film på ett visst sätt bara för att någon vill tjäna pengar på mig. Naturligtvis dödar nedladdningen videobutiker, precis som bilen gjorde en massa hästdroskor överflödiga. Men lösningen kan inte vara att förbjuda teknisk utveckling och försvara gamla affärsmodeller. Om ni så gärna vill att jag ska gå på bio får ni väl produktutveckla och markandsföra så att jag vill gå dit. Att lagstifta om det känns rätt obehagligt.

Och återigen har det här ingenting med upphovsrätten att göra. Precis som Tomas påpekar i en kommentar till mitt förra inlägg så kommer ny teknik göra dagens distributörer onödiga. Artisterna kommer att deala med andra motparter. Men de har fortfarande rätt till sitt material och de får fortfarande betalt.

Kul med så många intressanta kommentarer på mina tidigare inlägg förresten! Det här är ett ämne som tål att diskuteras (fast kanske inte med alkohol i kroppen, som Leon säger...)

1 comment:

Anton said...

Ett annat intressant fenomen är att Radioheads skiva "In Rainbows" Ligger på tio-i-topp på iTunes, samt att du inte längre kan bestämma priset själv via deras egna sida. Förra årets största PR-insats, någon?