Tuesday, February 5, 2008

Full of lovely stuff

Nu ska jag göra något som jag inte har gjort på ganska länge: Jag ska tycka om en speciell reklamfilm. Filmen i fråga är DDBs Skodafilm.



Den här filmen älskas av alla som jobbar med reklam. Utom jag. Först var jag tvungen att se den typ sju gånger innan jag fattade den överhuvudtaget (Magnus Uggla fattar den inte heller, så jag kan inte vara helt bakom. Magnus är cool och verkar smart). Sen när jag väl fattade den var den i alla fall inte så himla kul. Inte tillräckligt kul för att det skulle vara värt att anstränga hjärnan så mycket, i alla fall. Nu ska jag vara hård med rättvis:

Folk tittar inte på reklam på det sättet. För allt en människa gör gäller att belöning > ansträngning, annars gör man det inte. Skoda är inte ett varumärke som har byggt upp tillräckligt med positivt reklamkapital för att folk ska sitta klistrade och undra vad de hittar på den här gången (jämfört med ICA, Ipren, Norrlands Guld osv.). Och då missar man hela grejen. Och det är ju synd.

Sen så kan jag fundera lite kring själva insikten idén bygger på. Skoda har ett problem med uppfattad kvalitet, antar jag. Men är verkligen en istruktionsfilm från en bilfabrik rätt sätt att göra det på? Jag tror mer på det här i såna fall:



Samma varumärke. Samma insikt. Jag älskar det.

8 comments:

Jocke said...

Så förklara vad den går ut på, för jag hajar fortfarande inte. Vad gör den där clownen där egentligen?

Anonymous said...

'löjligt låga priser', har jag fått förklarat för mig...

Anonymous said...

Samma varumärke. Samma insikt. Olika byråer.

Anonymous said...

Clownen är den som sätter priserna på bilarna. Det är därför det är så löjligt billigt.

Nina said...

Det finns en liknande kampanj för ett klockmärke (ska kolla upp exakt hur det var) som hade konceptet ungefär "made by genius, priced by idiots".

Det är väl det Skoda vill säga. Fast inte riktigt lika slagfärdigt.

Anonymous said...

Nina, vad menar du när du skriver att det är samma insikt i den andra filmen som i den första? Jag förstår inte kopplingen riktigt...

Anonymous said...

Jag har sen jag såg den för första gången rådiggat den. Gillar mest det subtila (i en annars inte sällan fördummande övertydlig reklamvärld) i den lilla clownen. Men, jag har också kollegor som inte fattar den alls. Jag gillar att man kanske måste se den ett par gånger. Den blir inte ROLIGARE med tiden kanske men den får fart på hjärnan. Skoda HAR alltid haft ett problem med uppfattad kvalité (lack of). Filmen visar ju faktiskt på hur überbra fabriker dom faktiskt har. Asbra. Intressant är ju också att när Skoda introducerades på den svenska marknaden, med all kvalité dom faktiskt hade, var tvungna att tona ner detta och medvetet börja "underprestera" i reklamen eftersom "deras verklighet" var så långt ifrån konsumenternas uppfattning - via plannerkollega. Hur som helst; smaken är som röven, klöven.

Nina said...

Det jag menar med samma insikt är att jag uppfattar det som att "full of lovely stuff" och hela genomförandet också tar tag i Skodas uppfattade kvalitetsproblem, fast utan priset då.

Frågan är om Skoda behöver poängtera sitt låga pris eller som det är inbakat (ho ho, det blev en ordvits) i varumärket. Det är jag inte tillräckligt insatt för att veta.