Wednesday, February 27, 2008

Dagens funderingar

Jag tror inte att det är speciellt värdefullt att "testa" reklamkoncept i fokusgrupper. Men om då kunden går emot de starka rekommendationerna och ändå testar, och resultatet kommer tillbaka och är fantastiskt bra, betyder det att man har gjort alldeles för mesig reklam?

Jag fattar inte hur folk pallar att inte äta frukost. Jag fick ingen frukost i morse (byråskada att tro att möte kl. 8.30 automatiskt innebär kaffe och macka) och höll på att svimma redan klockan 10.

Nu är det ungefär tre månader till Cannes Lions. Uppladdningen börjar så smått. Passen köptes idag. Jag tror att det blir roligare i år, mest eftersom jag känner mycket fler människor nu än förra året och året innan det. Dessutom har jag lovat mig själv att titta på mycket mer reklam i år. Och åtminstone se lite av solen. Och till varje pris undvika Martinez.

Jag fattar inte hur folk kan vilja ha husdjur. Jag har varit kattvakt sen i fredags och börjar likna en zombie. Kattgalningen vägrar ju sova på nätterna! Han hoppar på en och krafsar på möblerna och jamar som värsta blitzen-larmet. Jag förstår hur småbarnsföräldrar har det. Och jag blir inte särskilt sugen.

Och ni som har undringar om en karriär i reklambranschen, missa inte kommentarerna kring mitt inlägg om det. Många kloka saker!

2 comments:

Tomas L - exDDB said...

Reklamtestning...mitt favorithatobjekt.
I min mening är inte problemet att testningen inte fungerar, det gör den visst. Den talar om svaret på frågan "gillar test/mål-gruppen det här?" Problemet är att den frågan är (more or less) ointressant! Vi vill ju veta om det fungerar, dvs har det en påverkanseffekt på attityd och beteende?
Den sorgliga sanningen är att reklam som trimmas genom pretesting fungerar SÄMRE (Les Binet & Peter Field, 2007).

Nina said...

Intressant artikeltips, den ska jag läsa. Och jag håller med om problemet med attityd- och beteendeförändring. Men för att vara krass testar man ju egentligen bara om de här åtta personerna (som inte har någon utbildning/erfarenhet av att bedöma reklam) anser att det här storyboarde t kommer att bli en film (för det verkar alltid vara film som testas, känns ju modernt...) som de anser det vara PK att gilla. Bläk, jag har så svårt för reklamtest på det där viset.