Igår hade vi byråkonferens i den stiliga lokalen Tvålpalatset vid Mariatorget. (Perfekt om man ska ha en större fest. Verkligen.) Först kom vi på en massa smarta saker. Sen drinkade vi bort minnet av dessa smarta saker till klockan halv fyra på morgonen. Men en sak har åtminstone stannat i mitt huvud. Den sas av Sebbe och var så smart att den förtjänar en större publik än 40 eftermiddagströtta garbergsare. Han sa:
Varumärken är ju precis som människor. Man bedöms efter vilka man umgås med och vad man har på sig.
Såklart. Men jag tycker att den lilla släng av "co-branding" som ibland används för att krydda ett varumärke, i ljuset av det här citatet, tar alldeles för lite plats. Och alldeles för ofta tar formen av två loggor i hörnet av annonsen. Vi kom att prata om det när vi diskuterade Absolut Vodka och deras positionering, som i stora drag bygger på att varumärket umgås med rätt människor och fenomen (inom konst, mode, musik och sådär). Det kanske inte alla varumärken kan göra. Men jag tycker i alla fall att de flesta varumärken jobbar alldeles för mycket med sig själva, och alldeles för lite med sin kontext. Det ska inte förväxlas med att ens kompisar måste vara identiska med en själv. Man gillar varandra, bara.
Så till nästa brief: Våra bästa kompisar är... Och tillsammans gör vi... något.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Context is king. Content is the joker.
Citat: Okänd
Håller med dig Nina! Och därtill hör ju också sponsring, som fortfarande känns som "logga på tröja eller skylt" i Sverige och inte alls drar nytta ev den potential det finns för ett varumärke att hamna i "rätt sällskap".
Överhuvud taget så är det kontextuella tänkande ofta tillbakahållet och man tänker inte på att till synes identiska produkter och/eller varumärken kan ha helt olika förutsättningar när det gäller strategiska vägval, beroende på i vilket sällskap konsumenten sorterar in dem.
Det här är något som bör utvecklas ytterligare. Ett ämne för en APG-workshop kanske?
Kan för övrigt tillägga att skutan var grym i torsdags och fredags.
/Peter
Post a Comment