Thursday, June 18, 2009

Livet är ingen tävling. Typ.

Det är tävlingsdags igen. Nästa vecka åker några stackars spillror av den svenska reklambranschen till Cannes. Jag stannar hemma för första gången på 3 år, med blandade känslor. Å ena sidan skönt att slippa hetsen. Å andra sidan trist att missa inspirationen. För säga vad man vill, i Cannes blir man inspirerad. (Läs mina inlägg från tidigare år här och här.)

Just nu har OD:at på tävlingar. Lite för många jurys, lite för många bidrag, lite för mycket fokus har fått mig att bli både trött och mätt. Därför blir jag varken förvånad eller imponerad över spekulationerna om Sveriges vinster i Resumé. Bland alla favoriter det pratas om tycker jag bara att det är Stefan the Swopper som är intressant på riktigt. Jag hoppas som tusan att den vinner.

Jag har ett väldigt ambivalent förhållande till tävlingsreklam. Å ena sidan tycker jag att en bra idé är en bra idé, även om den har gjorts för 30 pers och en påhittad kund. Jag kan bli inspirerad både av lösningen och av energin hos de människor som orkar hålla på med sånt efter att man är klar med de riktiga kunderna.

Samtidigt kan jag har väldigt problem med att reklamen drabbas av tvetydiga mål. Om vi som jobbar med det här inte vill kundens bästa utan vårt eget bästa är vi, kort och gott, rökta. Det gäller att balansera rätt på den där slaka linan.

Som tur är brukar Cannes vara beviset för att det går att både vinna priser och lösa problem. Fast då måste man tävla i webb, titan, promo, design eller integrerat. Men det är ju inte så pjåkigt, det heller.

Med det säger jag glad midsommar till alla. Hoppas att ni får god snaps och att det inte regnar på er.

Jag ska vara hos en av mina finaste vänner, Christoffer.






Så här såg det ut 2005, sista jag var där. Då var det 30 grader varmt i skärgården. Det kommer det inte att vara i år.

1 comment:

Magnus said...

Verkligen huvudet på spiken i det här inlägget. Kunden ska vara i fokus och personligen anser jag att fiktiva kunduppdrag inte borde bedömas utan endast den "äkta" varan.

Trevlig midsommar!