Tuesday, June 16, 2009

Dagens svårt: Humanisterna



Humanisterna har just nu en kampanj på temat Gud finns nog inte. Navet i kampanjen är en sajt där man kan göra ett test med 15 frågor för att få reda på hur religiös man är. Eftersom testet är ungefär lika opartiskt som en skenrättegång i Nordkorea, kommer de allra flesta människor att få reda på att de inte alls är religiösa för att sedan raskt uppmanas att gå med i Humanisterna eller i alla fall donera en slant till rörelsen.

Jag måste ge den här kampanjen plus för att den syns och för att den genererar ett enormt PR-genomslag. ALLA pratar ju om den på varenda debattsida och TV-kanal. Säkert har en del av det att göra med de extremt starka symboler som kampanjen använder, som Göran Rosenberg påpekade i DN igår. Och det finns onekligen något intressant i att vända på den svenska flaggan och på så sätt visa för mig att religionen nog har större inflytande på mitt liv än jag tror. Men sen då?

Jag fattar inte vad Humanisterna vill mig. Vill de att jag ska sluta betala kyrkoskatt? Att jag ska sluta fira jul? Att jag ska sluta använda svordomar som refererar till helvetet? Och på vilket sätt skulle det göra samhället bättre?

Jag tror att Humanisterna gör två fel. Det första är att de kampanjar mot något istället för för något. Då väcks alltid mer frågor än svar. Det andra är att de kampanjar emot något som inte är ett problem. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Att vi firar jul betyder inte att "Gud påverkar oss". Det betyder inte att samhället inte är sekulärt, som Christer Sturmark vill få det till. Våra högtider som Lucia och midsommar har överlevt alla möjliga kyrkor och ideologier. Svenska Kyrkan blöder och Kristdemokraterna gör katastrofval hela tiden. Det blir onekligen lite Don Quijote mot väderkvarnarna. Fast i det här fallet är det inte ens några väderkvarnar, utan såna där snurror man har i saftglaset. (Och ja, jag vet att Humanisterna är en internationell rörelse och att folk i andra länder förtrycks i religionens namn. Men kommunikation ska anpassas till mottagaren och smäller man upp svenska flaggan i annonserna får man anta att det är Sverige vi pratar om här.)

Om Humanisterna vill skapa eftertanke och bidra till en öppen debatt kanske de kan börja med att berätta vad de själva sysslar med, innan de går till attack mot andra. Så länge vi har religionsfrihet inskrivet i grundlagen blir det nog svårt att montera ner Gud. Även om man har några ABBA-miljoner i ryggen.

6 comments:

Anonymous said...

Håller med. Bra skrivet. Synd bara att du inte ifrågasätter dina egna jobb på samma sätt. Bra post oavsett.

Victor said...

Vilket bra inlägg! Kändes nästan som att sitta och läsa gamla goda Reklamchock.

Anonymous said...

Spot on.

Jag tycker att deras kampanj skjuter utanför och testet hade inte en åttaåring varit stolt över.

wise guy said...

Snyggt NINA! Jag tror i och för sig att de bara vill få uppmärksamhet, de vill synas på debattplatser i fina tidningar. De vill bli kända, helt enkelt. Såklart är det en plattform för Sturmark själv som vill in i rampljuset igen, detta är hans chans. Spelar roll vad Humanisterna står för. Det där urusla och jobbiga testet understryker min tes, 15 frågor som tar en evighet och som är helt frikopplade från förnuft, vilket borde vara en humanists första eller andra trosats. Vore intressant att veta hur mycket Sturmark själv slängt in av sin detcom-förmögenhet.

Anonymous said...

kampanjen riktar sig kanske inte så mycket mot kristendomen utan snarare mot islam. att toran och bibeln, korset och davidstjärnan är med är sannolikt för att skapa balans samt för att inte få kampanjen att framstå som antimuslimsk.

dessutom är sverige inte så sekulärt som man kan tro. i få andra länder är frikyrkor lika starka. tänk livets ord, de religiösa friskolorna och hela bibelbältet. lunds unitversitets nya rektor per eriksson är dessutom kreationist. ok eller inte?

Anonymous said...

Varje dag kränks de mänskliga rättigheterna i alla de (skattefinansierade) svenska 'friskolor' som föräldrarna satt sina barn i. Nyfödda könstympas (skattefinansierat) på grund av sina föräldrars tro på änglar, demoner och andar. FNs nytagna resolution som fördömer religionskritik är ett lappkast från humanism och människovärde, och att beteckna arbetet mot de mörkertider som förtryckt oss tycker jag inte ska betecknas som en kamp mot drinkparaplyer.