Friday, June 12, 2009

Ang kjamizbrudar och likanande arter

Tidningen Varför är ett bra hjälpmedel för att bli påmind om saker man verkligen hatar. Fettlana citerar en Facebook-konversation:

Det som fick kniven att slungas ut i kuvösen var följande lilla Kay Pollackstinkande hälsning från en kjamizbrud till en annan som ska byta jobb och uppenbarligen behöver världens stöd:
“Jag kommer ihåg hur det var när jag packade mina saker…Tungt,snyft….MEN kom ihåg…Avslut är egentligen inget annat än en nystart…..och nystart mitt i livet….Livet är härligt och vi har ju varandra ♥ såklart!
Heja dig tjejen…♥ ”


Varfan kommer alla dessa människor ifrån? De är överallt och solkar ner hela internet med sina förbannade hjärtan och smileys och ... och !!! Jag kan nästan svära på att man lär sig hur man skriver i skolan. Jag VET att man lärde sig sånt i skolan när de 35+ "tjejer" som står få 90% av kjamizbrudigheten gick där.

Så vad får då de här människorna att välja bort normalt språkbruk och allmänt socialt hänsynstagande bara för att de befinner sig på nätet? Jag står svaret skyldig. Tills vidare forsätter jag min kamp mot infantilismen genom att vägra rucka på följande principer:

- smileys ska inte användas.
- ... ska användas med stor sparsamhet. Och för guds skull aldrig i annonser.
- Utropstecken skrivs !. Inte !!! Om man nu måste.
- Man skickar ingenting utom meddelanden och länkar till folk på sociala nätverk. Inte vampyrer, inte drinkar, inte gruppinbjudningar till något jävla rädda-säl-sällskap. Det är inte kul. (punkt).
- z är en bokstav som endast ska användas i ord som zebra, zoo och ozon.
- ord som puss och kram funkar utmärkt precis som de är.
- Man skaffar en ordbok och slutar sär skriva.

Samtliga avsteg från ovanstående regler kommer att få dig att bli lite mindre lik en normalbegåvad vuxen person och lite mer lik fyllefjortisarna i De Ofrivilliga.

Hemskt att behöva vara så upprörd på en fredag. Men det är kjamizbrudarnas fel.

13 comments:

Anonymous said...

Måste säga att du är ju minst lika irriterande som dem du klagar på. Hur himla kul det är att jobba, varje dag, åh kan det inte bli måndag snart!!! Gud vad kul det är att jobba! Åh vad kul! Typ. Rätt irriterande om man säger så.

in tha knåw said...

Och sedan din fixering vid rättstavning, trots att du skriver väldigt "strategiskt". Du borde gå en skrivkurs så att du kan kalla dig copy. De du klankar ned på är troligtvis småtjejer eller vuxna som har "kul" med sitt sätt att skriva. Det borde du också ha, kul medan du skriver.

PS: Du förlorade all trovärdighet när du skrev upp Playground, vilken jävla skit. De som sydde ihop produktionen borde göra infofilmer år Landstinget.

Anonymous said...

Jag håller med om att kjamizbrudar är ytterst irriterande. Dock så hävdar jag att de, även om de kanske är fler på internet, också finns i den fysiska verkligheten. Där ger de varandra smeknamn innehållandes z och hittar på egna låtsasspråk liknande rövarspråket. Exemplar på uppåt trettio bast har siktats, tro mig.

Emma Kanin said...

You go girrrrl!!! Du e så jäla grymmmm!!!Ja hatar oxå de där kjamizz brudarna. Men vad ska man göra...?

Anonymous said...

Jag tycker du är bra. Men bygger man upp för mycket kring "jag älskar att jobba", "Jag vill lösa kundens problem på riktigt" mixat med en klädsam dos feminism får man skit när man plötsligt börjar hacka på andra.Så är det bara.

Sophia said...

Det absolut tråkigaste inlägget du någonsin skrivit, helt intetsägande och meningslöst? Bara lite besviken.

Anonymous said...

Borde man som copywriter inte snarare intressera sig för varför de skriver så och utnyttja det istället för att fördöma och förlöjliga dem? Det är ju människorna som du får betalt för att veta allt om.

Angående smileys så är väl de absolut ett tecken på hur kommunikation människor emellan har utvecklats de senare decennierna. Tidigare var inte skriftlig språk direktkommunikation på samma sätt men i och med IM och email kan man nu konversera skriftligt på millisekunder. Och som du säkert vet är ironi en dödssynd i all form av skriftlig kommunikation. Gissa vad? Tack vare smileysarna kan folk vara hur ironiska de vill utan risk för missförstånd. Läs valfri tråd på flashback för att förstå hur förvirrande skriftlig ironi kan vara.

Ditt synsätt påminner lite om det hos vissa stockkonservativa skivbolagschefer. Istället för att inse att saker och ting förändras, gilla läget och utnyttja sin kompetens till att använda sig av det nya slåss du mot väderkvarnar. Ställ dig frågan varför folk blir facebookvampyrer, skriver ;) och bjuder in dig att rädda sälar så kommer du bli en otroligt mycket bättre copy.

KarinJosefina said...

Håller med ovanstående (men varför anonym?) Trodde du stod över sådan trött-elitism. Fasicken, låt alla vara så svenniga de vill. För det är väl andå inte dina vänner?

Nina said...

Oj. Jag skriver strategiskt och borde därför inte bry mig om rättstavning (?), jag borde ha roligt när jag skriver, jag borde bry mig om varför folk skriver så här, jag borde bli en bättre copy.

Intressant att så många talar om för mig vad jag borde göra, för att jag skriver ett inlägg om hur andra borde göra. Blir det inte lite rundgång i argumentet då?

Vänta, jag vet vad nästa kommentar kommer bli: En anonym person som kritiserar mig för min bakgrund. Och som tycker att det är rätt att vara anonym eftersom man ska bry sig om en persons åsikter, inte deras bakgrund.

Jag säger då det. Slappna av. Det är helg. Kjamiz på er.

Mannen said...

Den nya tuffa NINA har intagit scen. Du är otroligt bra så det är nedslående när du skriver så elakt om människor som kommunicerar på ett annat sätt än du och dina reklamarpolare gör, och samtidigt så pass ganska "löjligt" att ni kan skrtata åt dem där allt händer på Slussen. Den NINA som brukade bli jätteledsen och vilja sluta på jobbet efter lite kritik är borta. Gott det! Det krävs fet hud för att förverkliga förändringar och bli den man är av ödet bestämd att vara, NINA. Du är för bra för sarkastiska ord om en grupp tjejer som inte hade det lika bra som dig från början.

Unknown said...

Ser ut som att hatarna är här för att stanna. Frågan är om möjligheten till det konsekvenslösa hatet som finns här på internet med tiden kommer att sippra ut i verkliga livet. De som växer upp i dag är ju vana med att man får säga vad som hälst, till vem som hälst, hur som hälst, ute på nätet. Hur lätt kommer det inte att vara för dem att ta med sig det beteendet till verkligheten, och vad kommer det att göra med oss människor?

Vad gäller ditt inlägg Nina så är jag ändå böjd att hålla med föregående talare - du är för bra för att klaga på smileys och särskrivningar. Det ger ett ängsligt intryck och mitt intryck av dig är att du är allt annat än ängslig. Fråga dig istället varför du stör dig på nämnda språkbruk, för det är ju det som är intressant - varför stör vi oss på andra människor och deras beteenden? När du väl kommit på svaret kan du väl skriva ett inlägg om det, för jag vill verkligen veta.

Keep up the good work!

Robin Karlsson said...

Jag tror att det finns flera anledningar till varför man irriterar sig på andra människor - utan att vara någon guru på vare sig grammatik eller stavning själv.

Jag tror också att man kan särskilja detta indirekta "hat" genom vad som är uttryck och vad som är direkta faktafel.

Det finns absolut ingenting som heter "kjamiz", det är bara ett ganska knepigt sätt att uttrycka sig. Jag har aldrig heller förstått varför man inte kan skriva hela ord och meningar. Eller varför man nödvändigtvis måste kombinera siffror och bokstäver för att bilda ett ord (gr8, 7kt, you 2 etc).
Det tar ju knappast längre tid att skriva great, sjukt you too.
Det handlar bara om en irritation till att man vet att dessa personer faktiskt kan skriva kram. Att de sen inte gör det bara för att de tror att det finns någon form av "internetspråk" är väl bara brist på omvärldsvetenskap - eller en tillfällig fas, kanske. Vi alla minns lunarstorm-tiden. Jag är nästan redo att säga att språket förstördes tack vare lunarstorm. Förbannat, det är säkert bara jag som hängt på lunarstorm.

Andra saker som borde förbjudas, eller i alla fall vara bötesgrundande är uttryck som: *lol*, *skrattar*, *ler* och så vidare. Dessutom borde "..." förbjudas om man inte använder det i ett väldigt tydligt syfte. Tillexempel "Jag vet inte... Jag återkommer". Fast jag vet inte om det är okej där heller, egentligen.

Äsch, det råder en yttrandefrihet i landet och den får man väl nyttja som man vill. Men jag håller med, det vore roligt att verkligen undersöka roten till detta, det kan man nog lära sig mycket av. Och kanske använda i framtida arbeten. Det vore roligt.

Anonymous said...

jag blir svaret skyldig heter det, inte "jag står svaret skyldig" - om vi nu ska vara petnoga menar jag.