Wednesday, June 24, 2009

Sociala medier: metaversionen!

Tydligen kan vissa saker skrivas precis hur många gånger som helst. Matt Jones artikel Why I hate Social Media är en sådan. (via Åkestam.Holst) Han konstaterar nämligen att sociala medier inte är lösningen på något problem. Precis som i alla andra medier överallt alltid handlar det om vad man fyller dem med. Och för varje bra idé som tar hjälp av ett media, finns 736 dåliga idéer som använder samma media.

I kommentarerna är det många som tar upp den välkända problematiken att sociala medier faktiskt inte är medier. Tonvikten ligger på social, inte media. De är inte till för att företag gratis ska trumpeta ut ointressanta saker om sig själva. (Kronan och alla andra företag som har addat mig på Twitter den senaste tiden: Ja, det är er jag menar.) De är till för att människor ska kunna umgås med varandra.

Sen blir jag så avundsjuk att jag nästan börjar gråta på att artikeln får inte mindre än 68 vettiga kommentarer. Inga personpåhopp. Inget "zzzzzz". Inget av de dagisbarnsinlägg som våra svenska branschmediers läsare tycker ska ta upp tid och energi. Det är kanske inte så konstigt att det görs så mycket skitreklam i Sverige. Folk här är ju uppenbarligen mindre intelligenta än människor i andra länder.

7 comments:

Anonymous said...

Grejen och det som är uppfriskande med artikeln är att det är någon som vågar gå mot strömmen och vågar riskera nåt. För hur trött är man inte på tjatet om sociala medier, att man ska göra saker "på riktigt", att sidan 3 i DN är kass etc etc? Vår bransch är väldigt bra på hylla en sanning i taget och nu råkar det vara dessa. Så mer motvalls åsikter tack! Gärna från kärringar./Tom Lod

antoine said...

Även om Viggo hyllar din blogg så tycker jag att skärpan har blivit mer osklärpt än skärpt. Det verkar nästan som om du är inne i en till period av "ska jag fortsätta med det här?" Ditt utbrott mot oss, dina trogna läsare, tyder på det. Hoppas jag har fel.

Nina said...

Anonym: Men är inte slutsatsen av Jones artikel att man ska göra saker på riktigt? Att varumärken som har något att berätta kommer att klara sig utmärkt oavsett media? Det är i alla fall min slutsats. Jag tycker att det är fel att klumpa ihop socialamedierfloskler med människor som tycker att kommunikation ska vara sann och äkta.

Antoine: Tråkigt att du tycker så. Men under våren har jag fått ta extremt mycket skit i olika sammanhang, så självklart funderar jag på att sluta. Det är inte roligt att lägga sin fritid på att skriva artiklar och inlägg och sedan inte ens få kritiska kommentar för innehållet, utan för var man är född.

Sen tror jag att de som är mina trogna läsare inte är dem som skriver zzzzzz eller personpåhopp under Resumés artiklar. Om du känner dig träffad av det hoppas jag innerligt att du slutar läsa min blogg.

antoine said...

Jag tycker alltid du är intressant att läsa, att dina funderingar är originella och välargumenterade. Tyvärr är det så att kvinnor kan ta plats inom etablerade delar av arbetslivet, men har svårare när det kommer till att vara nydanare och nytolkare. Skepparen ska vara man, av hävd. Så du går verkligen i bräschen för en förändring och många som inte har gjort den karriär de önskade, som känner sig gamla och så kommer attn posta en elak kommentar när du gör ett lite kontroversiellt ställningstagande.

Anonymous said...

Klart att varumärken och kommunikation som är äkta och på riktigt är bra! Men det man är trött på är folk som påstår det på ett sätt som att de det var något nytt. Då vore det mer intressant om någon kom och tyckte att s 3 i DN var ett jävligt bra ställe att göra reklam på. Det kan man i alla fall tycka något om, det hade varit skönt om någon kunde våga tycka något "fel" någon gång. För några år sedan var det "integrerad kommunikation" som var grejen. Nu har man ju sett att kommunikation inte alls behöver vara särskilt integrerad för att funka. Men det hade man ju blivit dödad om man sagt då. Man vill att fler ska våga utmana de allmänna sanningarna. Ungefär så menade jag./Tom Lod

Nina said...

Antoine: Det har du säkert helt rätt i. Det är därför jag fortsätter jävlas...

Tom: Det håller jag helt med dig om!

Anonymous said...

Jag är lika kass själv "vi se fler utmana de etablerade sanningarna". Fan vilket tomt skitsnack./Tom