Tuesday, June 23, 2009

Nyheter från söder

Glad start på dagen: Pappersmysterier är shortlistad i Cannes! Det är det första jobbet jag har varit inblandad i som har blivit det. Happy happy.

Läser också att Queenslands kampanj The best job in the world skåpar ut alla andra. Det är så fantastiskt välförtjänt att jag blir alldeles varm. Framför allt om man betänker hur reklam i turistkategorin brukar se ut (glad familj, strand, obegriplig pay-off som ska kunna översättas till alla språk men som istället inte fungerar på något). Istället gör man något som är intressant och engagerande. Och som därför hela världen får höra talas om.



Det ö-idén framförallt sätter fingret på är hur sinnessjukt mycket pengar reklam kostar. Den här kampanjen gick tydligen på knappt två miljoner. I reklampengar är det ingenting. Man får en ens en reklamfilm för det (om man nu planerar att sända den också). Men om man lägger två miljoner på något annat är det massor. Ännu en rimlig anledning till att göra saker på riktigt. Om man inte tycker att två Grand Prix och en triljon guldlejon räcker som anledning.

Sveriges efterapning är i och för sig beviset på varför stulen reklam sällan är en bra idé.

Att inte vara i Cannes är värdelöst.

5 comments:

hejhej said...

Best job är bra därför att man inte blir sur när man får veta att det är en luring, nést ce-pas? Något så fantastiskt kunde väl ändå inte, men kanske ändå, vara på riktigt? Pay-offen att det var på låtsas tar dessutom bort avundsjukan (rätt sorts skratt neutraliserar det mesta).

Victor said...

@ hejhej:

Lite nyfiken, hur menar du med att Best Job är en luring?

hejsanhejsan said...

@Victor. Det är inte så att den som vinner verkligen ska skydda och undersöka territoriet. Vissa trodde det i början, men sedan fick de reda på att det hela var reklam för Queensland. Det som gör att erbjudandet lyfter och fick mycket uppmärksamhet var lönen, 50 000 dolalr för typ tre månader. Det vore kul om svenska reklamhjärnor kunde komma på något lika bra, böcker i all ära men särskilt högt lyfter inte de idéerna.

Victor said...

@hejsanhejsan

Aha, ok. Själv tyckte jag att det framgick i början att det handlade om ett "perfekt jobb" där det enda man behövde göra var att rensa poolen och blogga. Men men, är det otydligt så är det klart att man borde formulerat sig annorlunda.

Den är verkligen helt fantastiskt bra, kul bara att se de bleka svenska kopiorna för Svenska Turistföreningen och Renault. Men vänta du bara, den här svenska reklamhjärnan ska komma på något som slår Best Job med hästlängder!

Digge said...

grattis till bronset!