Monday, June 8, 2009

Playground

Playground gör reklam för vandringsprylar med en tävling där fyra säljare ska hålla sig vakna så länge som möjligt. Om jag har fattat det rätt får man pengarna tillbaka om man handlar något av den vinnande säljaren. Man får alltså göra vad man kan för att hjälpa dem att hålla sig uppe. Under tävlingen som börjar imorgon har butiken öppet så länge alla fyra säljare är vakna.

Men vad tusan har det med vandringsprodukter att göra? tänker du nu. Och jag håller med dig. Det är inte lika klockrent som Hönspappan, Världens coolaste provrum eller Stefan är insnöad. Och om jag får vara petig borde man ha märkt det när man skrev brödtexten i annonsen (När man måste ställa sig själv retoriska frågor tyder det på att idén inte är riktigt hundra, tycker jag.) Som kampanj för sovsäckar och tält hade det känts lite tajtare. Kom och köp, vi som jobbar här behöver inte våra tält längre (typ).

Men ändå. Jag tror att Playground kommer att sälja tusan så mycket fler vandringsprylar på det här sättet än om de gjorde en annons för vandringsgrejer rakt upp och ner (eller en jättekampanj, för den delen). Alla varumärkesägare tjatar ju om att det är i butiken saker och ting avgörs. Här ger man folk en anledning att svänga förbi även om man inte tänker handla. Dessutom vet vi ju att pressen kommer att bry sig, och det är guld värt för ett litet varumärke som Playground.

Men den egentligen intressantare nyheten, att Åkestam.Holst nu ökar sitt delägarskap i Playground hamnar i skymundan. Det är ju både ovanligt och knasigt. Men antagligen är det en ganska logisk följd av att byråer måste börja jobba närmare sina kunder för att kunna göra den typen av projekt som ÅH och Playground gör. Den viktigaste poängen tycker jag ändå är att om byrån äger kunden blir det meningslöst att göra ineffektiv reklam. Så egentligen borde kanske alla företag se till att deras konsulter tjänar en slant på att deras jobb faktiskt funkar. Om de anställda kan få bonus, varför inte de inhyrda? Allas mål borde ju vara att företaget ska gå så bra som möjligt.

En tanke, bara.

5 comments:

Anonymous said...

Skönt att läsa någon som är så logisk som du.

Anonymous said...

Och att i realiteten då agera som någon form av inhouse byrå alltså? :-)

Anonymous said...

Nej, inhousekund blir det väl?

Anonymous said...

Fast Nina, jag förstår inte, om de kommer sälja tusan så mycket vandringsprylar, massor med människor kommer till butiken (tom folk som inte ska handla den gången) och de får pressen att skriva om dem, vad är det då som inte är bra med kampanjen? Relevansen? Relevansen för vem, om kunderna går dit är det vär relevant för dem eller?

Nina said...

tru that. Men jag tror att de hade sålt ännu mer om kopplingen hade varit renare. Som det är nu tror jag man riskerar visst spill. Pressen fokuserar ju mycket på den där Robinsonbruden nu och själva vakandet, medan de i kycklingkampanjen verkligen pratade om dunjackor.

Sen är jag ju lite av en idéfetischist. Man gillar en ren och enkel idé för sakens skull, även om en komplicerad idé ibland kanske funkar bättre (typ mobilabonnemang).