Friday, June 26, 2009

Kanon och kalkon.

Jag vet att ni vill att jag ska skriva långt och skarpsinnigt om saker jag tycker. Men vi hade sommarfest igår och jag kan varken prata eller tänka. Därför blir dagens inlägg den lägst stående formen av reklamtyckande: Kanon och Kalkon.

Kanon: Absolut No Label.



Absolut
är ett fantastiskt varumärke. Jag kan inte fatta att de släppte Marriage-filmen till Björn Borg. När jag såg den första gången stod det In an Absolut World på slutet och det var tusan så mycket bättre. Men okej, nu är ni förlåtna. Årets specialsatsning för regnbågspubliken är fantastisk. Åh, vad jag önskar att vi fick köpa den här i Sverige.

Kalkon: I gårdagens Resumé kunde man läsa att Alecta har valt Svensson som reklambyrå. Målet med samarbetet är inte att rekrytera nya kunder, utan att göra de befintliga mer nöjda. Vem ska informera Alectas marknadschef om att ingen reklam i hela världen kan göra kunder mer nöjda med ett företag? Om folk inte gillar er får ni väl skärpa er, helt enkelt. Men gå för guds skull inte till en reklambyrå och tro att de ska göra det åt er. Det är ungefär lika lyckat som när man skickade fram sin snyggaste kompis för att fråga chans på killen man var kär i på lågstadiet. I värsta fall tyckte de att man var konstig. I bästa fall blev de ihop med kompisen i stället.

I helgen är det sommar. Det blir trevligt.

5 comments:

Mange said...

hehe, tror du inte att du missuppfattade lite nu? Att de ska göra byråns kunder nöjdare? Inte kundkunden alltså.

Anton said...

Jag säger bara radiotjänst. :D
Flaskan finns tydligen på Arlanda, om du har vägarna förbi.

Anonymous said...

http://bugajochson.wordpress.com/2009/06/24/pianotrappan/

Anonymous said...

Jo, det går att göra sina kunder nöjdare med hjälp av reklam. Jag har t ex sett siffror på hur ett stort företag visat att det hade mer effekt att göra en kampanj om hur bra kundtjänst de hade än att faktiskt göra kundtjänsten bättre. De hade testat båda vägarna och reklamen var alltså det som funkade bäst, hur konstigt det än kan låta.

johan said...

Off topic: Jag tycker att Love for All är en bättre tagline än In an Absolut World på Marriage-filmen. In an Absolut World låter som något ouppnåeligt.