Thursday, June 4, 2009

Ge mig en invite till Where's the party? Pleeeeze.

Great Works har gjort en tjänst för Carlsberg som skulle platsa i vilken Berghsmapp som helst. Skillnaden är att den är gjord på riktigt, vilket inte är en helt oväsentlig skillnad. Kolla här.

Det är helt enkelt en mobiltjänst som gör att man kan se var ens vänner hänger och vilka evenemang som pågår i närheten av där man är. Smart, värdefullt, relevant för varumärket. Check check, Guldägg i media. TROR JAG.

Tjänsten ligger i beta, så jag kan inte kolla om den funkar så bra som jag tror. Attans. Är det någon som kan hjälpa mig?

12 comments:

L. said...

På de första 3G-mobilerna, för säkert sex år sen, fanns en liknande funktion som jag använde. Man blev "kompis" med de man ville, och sen kunde man se på en karta exakt var de befann sig.
Fast det här är ju taget ett par steg längre, förstås.

L. said...

Vill förresten också ha en invite. Pleeeeze.

Emil Ovemar said...

Det går att logga in om man först skaffar ett konto på Lociloci.com

Jag skrev hur man gör på:
http://webbsverige.wordpress.com/2009/06/04/wheres-the-party/

Hansby said...

Jo tack... går på berghs och har den här i min mapp: http://www.vimeo.com/4835744

Kalle said...

Jag VISSTE att jag hade sett den innan fast med pre-party. Har letat som en galning på nätet. Riktigt snygg!

Björn J said...

Visst är det en bra idé! Men om man får ett guldägg för att man använder en befintlig tjänst och stämplar ett varumärke på det, då är det är rejält underbetyg till både tävlingen och svenska reklamare.

Anonymous said...

Det finns redan sådana här tjänster och de har funnits länge. Varför ska man just använda Carlsbergs för? Reklamare i Sverige kanske vill det för att det är en svensk reklambyrå som gjort tjänsten men annars?

Scenario:
Vart ska vi gå tycker ni?
Ring Lisa och kolla var hon har gått ikväll.
Nej onödigt, hon har säkert Carlsbergs nya tjänst "Where is the party?", bara att kolla där.

Nej jag tror inte det funkar. Men kul portfolio-grej.

Anonymous said...

Jag tror ju faktiskt att den även skulle platsa i Hyper-, Forsbergs-, KY- och Beckmansmappar också.

Kalle said...

Jag tror att det många inte förstår är generationsskillnaderna. 90-talisterna äter IM-meddelanden till frukost och använder World of Warcraft till syre, klart att de skulle se på den här tjänsten på ett annat sätt än 70- och många 80-talister. Tror absolut att den kan fungera och få många användare.

Det häftiga är ju inte att kunna se vad ens befintliga vänner gör, utan som i berghsexemplet: Skypa med människor man inte känner och sen styra upp planer. Skulle helt klart bli en succé!

Anonymous said...

Extra starkt att det är en handikappad kille som står för idén. Borde nämnts tycker jag.

Nina said...

Hansby: Mkt snyggt! Framför allt Spotify-delningen tycker jag är smart. Har ofta saknat det själv när man sitter och är trött på all sin musik.

Björn & anonym: Liknande tjänster kanske finns, men jag har aldrig hört talas om den. Och då har den knappast det kritiska antalet användare som behövs för att det ska bli bra. Facebook fanns ju i flera år innan det plötsligt blev stort förrförra sommaren. Men innan det var stort var det ganska meningslöst. Kanske inte Carlsbergs tjänst heller blir stor, men det där "varumärket man stämplar på" innebär ju att det finns pengar för marknadsföring.

Jag tror att många, många bra med okända tjänster och produkter skulle må bra av att få ett stort varumärke stämplat på sig.

Björn J said...

Jag håller med om att många tjänster skulle må bra av marknadsföringspengar, men är det en kreativ bedrift att tillföra det? Jag vände mig egentligen bara mot att det skulle vara värt ett guldägg. Du har säkert rätt i analysen att de kommer vinna. Men det är, enligt mig, ett underbetyg likväl.