Monday, June 29, 2009

Cannes från ett skrivbord på Slussen

Idag har jag tittat igenom alla lejon i Titan och Integrerat. Hur glad jag än är för vårt brons, måste jag känna att det är det här som spelar roll. Egentligen. Här finns de där kampanjerna som är själva anledningen till att man jobbar med reklam över huvud taget. Titta själv här.

Jag gillar att Obamakampanjen fick allt. Det var den värd.

The Great Schlep har jag sett förut, men det är först nu jag ser storheten i den. Intressant att Droga 5 lät planningen styra så brutalt. För själva filmen och sajten i sig är inte så jättekul egentligen. Det är bara väldigt mycket rätt sak på rätt ställe. Jag är glad att Cannesjuryn ser det.

Dominos 30 minutes fick förvånansvärt nog bara brons. Jag tycker att den är precis lika smart som The Great Schlep. Genom att byta perspektiv fick de till något unikt i en kategori som är helt generisk. Sånt är alltid imponerande. Men varför är Pizza Builder med i samma kampanj? Den gjordes väl för flera år sedan? Det spelar kanske inte så stor roll egentligen. Men det känns konstigt att hasta förbi en så bra idé och förklara den del av ett koncept där den egentligen inte hör hemma. 30 minutes hade klarat sig på egna ben, tycker jag.

Några andra åsikter?

No comments: