Monday, June 1, 2009

1 173 600 internetanvändare kan inte ha fel

Gör som alla andra, titta på videon som demonstrerar Googles senaste uppfinning, Google Wave.



Den är 1:20 lång, så jag kan sammanfatta lite kort: Google Wave är en ny kommunikationsplattform som är en blandning av mail, chat, Facebook, Twitter, Flickr osv. Man startar en wave mellan personer, och sen kommunicerar man. Hur man kommunicerar beror på vad man vill säga eller visa. Ingenting är krångligt. Allt är bara precis så som man förväntar sig att det ska vara. Vad jag längtar!

Jag har tidigare varit inne på det här att människor liksom ligger före tekniken just nu. Alla vet precis hur man vill att ens mobiltelefon, dator, browser och iPod ska funka. Nu väntar vi bara på att det ska bli så. Jag är ingen historiker, men det känns som att det är ganska unikt för vår tid. Jag får för mig att människor tyckte att det var rätt mäktigt när bilen, flyget, telefonen eller satelliten kom. Man kanske till och med blev förvånad. Det är det ingen som blir nu. Nu är det bara ett kort "Äntligen!" och sen börjar man jobba med grejerna. En ganska intressant aspekt av informationssamhället, Nextopia eller vad man nu vill kalla det.

3 comments:

Unknown said...

hm, man blir lite sorgsen... när ska man bli överraskad och helt tagen på sängen som ett barn som upptäcker allt för första gången? Jag menar, visst vore det spännande, otäckt och förvånande om det plötsligt landade ett UFO på gatan utanför men vi har ju redan ganska många olika uppfattningar om hur det skulle vara via film och böcker. Var det bättre förr? Är uttrycket "Ignorance is bliss" något att sukta efter...? Bara en reflektion.

Anonymous said...

Ja du det där är intressant! Jag tror en del av förklaringen kan vara att de ”uppfinningar”, eller produktutvecklingar som denna, är förenklingar av något som skapats/uppfunnits tidigare. Dvs när jag först fattade att man kunde skriva mail, så var ju det helt fantastiskt. (Fast jag minns det inte riktigt) men i och med den upptäckten följde ju fler problem som man snabbt såg, tex oönskade mail. Och mycket snart kom det program som löste detta problem.
Så jag tror att mycket av dagens uppfinningar/produktutvecklingar är i större utsträckning än tidigare, lösningar på nyskapade problem. Därför släpar lösningen efter det uppmärksammade problemet. Tänker man så här ligger det rätt nära att tycka att dagens uppfinningar/produktutvecklingar är enklare och mer självklara än förr. Eftersom det är problemet, som många redan uppmärksammat, som sätter igång processen att söka en lösning. Men jag tror det mer handlar om att vi i dag glömmer alla småsteg som togs och småuppfinningar som kom innan ex den första bilen rullade med sina fyra hjul. (det minns jag inte heller…)/JOHAN

Daniel said...

Hmmm … rimligtvis måste Jules Verne ha legat i graven och sagt äntligen åt en himla massa saker. Är det inte så att vi alltid vill tro att det som händer i vår tid är unikt för just vår tid, och aldrig har hänt förut?