Monday, March 30, 2009

Lärdomar

I lördags hade jag äran att sitta i juryn för 48h. Det var roligt, kanske det roligaste juryuppdraget jag har haft hittills. Det berodde på att tävlingen var elegant organiserad, bidragen bra och mina jurykollegor både kloka och trevliga. Vinnarna kan man titta på här. Grattis!

Jag är faktiskt mäkta imponerad över både genomförandet av tävlingen av Emelie & Co och den höga nivån på alla bidrag. Jag kan inte minnas något som inte i alla fall var begriplig och hade en tydlig idé. Det som skiljde vissa från mängden var att de hade hittat något eget. Ibland satt det i insikten, men lika ofta i utförandet. En sak blev smärtsamt tydlig. För några år sedan hade jag inte trott att jag skulle skriva såhär, men: Reklam är till stor del ett hantverksyrke. Och jag är lite rädd för att man ibland glömmer bort det.

Stora idéer är fantastiska. Men för att den stora idén ska komma till sin rätt måste måste måste genomförandet vara helt oklanderligt. Annars snubblar man på tröskeln. Det får inte hända att copywritern särskriver ett ord. Eller att AD:n väljer fel typsnitt. Eller att produktionsledaren missar att ringa ett samtal. För hur mycket man än vill tro att reklamjobbet handlar om att sitta och tänka fantastiska tankar och förändra världen, är det mesta av en arbetsdag hårt slit med ganska oglamorösa saker. Och ska man bli en av de bästa måste man älska det lite mycket som de stora tankarna. Det är nämligen då allt helt plötsligt stämmer. Och då blir det magi.

9 comments:

Gérard Depardieu said...

Som vanligt på 48 timmar är 2 av de 3 belönade bidrag rent copy. Jag tycker inte vinnaren är särskilt stark. Inget magiskt i alla fall.

Ärligt talat... hur många av tidningarnas läsare ska verkligen läsa annonsen? 5%? Tycker 2:an syns bättre.

Fredrik O said...

Tycker det är otydligt, ettan och tvåan. Det där med tänka svischar ovanför mitt huvud, i varje fall. Om man kommer med en ny sorts lösning på ett problem är det väl inte bra att konfundera tittaren/läsaren? Vinnarannonsen kräver kunskap för att förstås. Risken är att varumärket bara förknippas med otydlighet och att man inte läser det finstilta. Vad tycker du Nina?

Anton said...

Roligt och tänkvärt! 2:an helt klart mest chock-effekt, också den jag borat-garvade till.
Jag förstår vad du menar med hantverkstänk. Man måste stava rätt. Man måste!

Lina said...

Hörde att du ska sitta och debattera i panelen för m2 på handelshögskolan, kul. Har du sett reklamfilmen för m2-dagen. Fantastiskt rolig och bra, gjord av riktigt filmfolk, den träffar verkligen rätt! Jag ska komma och se dig!
Hej hej

http://m2.hhss.se/
(kolla in filmen)

Lelle said...

Shit vilken skön film! Haha, träffar klockrent! Det värsta är att man verkligen känner igen sig? Vem har gjort den?

Kalle said...

Lelle:
Bill Schumacher från Join the Family har skrivit manus och regisserat.

Nina said...

Lina: Tack för tipset, riktigt rolig film. Vi ses på M2! Och bra jobbat, Billan.

Fredrik O said...

Måste man vara ohövlig för att få ett svar?

Nina said...

Fredrik O: Nej verkligen inte, jag försöker alltid svara på kommentarer men ibland missar jag.

Eftersom jag satt i juryn tycker jag naturligtvis att de som vann är bra. Hungerprojektet vill ha smarta volontärer, så därför är det naturligt att annonserna ska vara smarta också.