Friday, March 13, 2009

På riktigt?

Sofia Edholm är VD på Swedma och skriver i Resumé att hon inte förstår varför människor diskuterar 100 wattaren så mycket när det redan finns en fungerande effekttävling som Swedma själva arrangerar: Guldnyckeln.

Måste någon informera henne om att Guldnyckeln bara belönar DM och 100 wattaren belönar all sorts kommunikation? Så illa kan det väl ändå inte stå till. Jag tänker fortsätta ha åsikter om 100 wattaren i alla fall. Och nu har jag dålig koll på Guldnyckeln, men jag kan säkert ha åsikter om den med. Hit me!

En annan knasig nyhet är att en PR-byrås dotterbolag har kommit fram till att PR är mer effektivt än reklam. Egentligen kan jag inte tycka något särskilt om det eftersom man inte får veta vad det är de har undersökt eller hur, vilket gör nyheten ganska meningslös. Men jag måste ändå hålla med kommentatorn Laban:

"Det här är den dummaste diskussion som finns. Bra PR är bra. Bra reklam är bra. Och riktigt bra blir det när de korsbefruktar varandra."

Att dra en hel kommunikationskategori över en kam för att komma fram till om den är bättre än någon annan tycker jag är slöseri med tid. Allt handlar ju om hur man gör det. Bra reklam är effektivare än dålig PR. Bra PR är effektivare än dålig reklam. Allra bäst blir det när allt man gör är bra, och det kan man bara lyckas med om man slutar tro att man är konkurrenter när man i själva verket är samarbetspartners med samma mål. Men det är ju knappast en nyhet.

Imorgon åker jag hem från Disneybergen i USA. Vi hörs nästa vecka!

No comments: