Idag blir det ingen vanlig blogg. Istället kan den som är intresserad höra mig och forskaren Marie Grussell diskutera reklam i Kvällspasset i P3. Ikväll kl. 18.20 är det dags. Direktsänt och allt. Spännande.
Uppdatering: Puh, det gick bra. Här kan man lyssna på programmet. Spola fram typ en halvtimme så kommer vår del.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Precis lyssnat klart. Jättebra pratat Nina! Du förklarade dina tankar rätt enkelt så jag tror nog att "vanligt folk" som jag förstod. Du är så sympatisk också i dina åsikter, så jag hoppas och tror att du tagit död på lite av myten om den dryge reklamaren som bara gör flashiga saker för att vara cool (även om dom såklart finns kvar ändå).
Missade det tyvärr. Finns det möjlighet att lyssna på det någonstans i efterhand?
En helt annan sak:
Jag har läst dina hyllningar till Färjan flera ggr. Jag vet inte om jag stämmer upp i hyllningskören och det är inte heller det som är min reflektion.
Istället är det de ständiga påståendena att det är något nytt och banbrytande och DET håller jag inte med om.
Husqvarna lade i princip hela sin budget i TV-programmet Sick-Sack, Room Service hade uppdraget från målarmästarna att få folk att börja måla om hemma, vi har Livräddarna, vi hade Baren som korsbefruktade Stenbecks krog med hans TV-kanal, det finns nog många fler exempel som haft olika mer eller mindre dolda agendor vad gäller varumärkesbyggande och påverkan på beteendemönster.
Du kommer säkert svara att det "nya" är att man visar upp sin smutsiga byk och att det säljer, men jag köper inte det. Man visar upp sin produkt och Vikings produkt är fylla på havet, det vet alla som satt sin fot ens i närheten av Stadsgården.
Men en revolution? Perspektiv tack!
Frebro: Tack så hemskt mycket. Vad glad jag blir.
Anonym: Nu finns det en länk i inlägget.
Peter: Förstår vad du menar med RoomService (hade med det i en längre version av krönikan, men så är det med textbegränsningar) etc. Jag tycker att skillnaden med RoomService är att det är en subtilare form av programming som är ganska oklart kopplad till avsändaren. Avsändaren är inte hjälte i det fallet. Baren var smart, men väl en välregisserad dokusåpa till formatet. Och livräddarna m.fl. har aldrig blivit någon vidare succé i PR-sammanshang. Att jämföra dem med Färjan är som att jämföra dålig reklamfilm med bra reklamfilm.
Det revolutionerande med Färjan är att allt klickade och blev bra. Svårt att förutspå, svårt att upprepa, men väldigt kul när det händer.
Post a Comment