Nu är det allvar. Professor Jan Mattson forskar kring modeller som mäter ett varumärkes värde, på riktigt. Det är en chans för alla oss som jobbar med reklam att kunna bevisa vilken skillnad vi faktisk gör för våra kunder, i riktigt värde. Jan behöver hjälp för att få ordning på validiteten i sina mått. Och sånt kan vi ju inte tacka nej till, eller hur?
Såhär går det till: Du svarar på de tre frågorna nedan i en kommentar. Du lämnar din mailadress. Förutom att du lämnar ett ovärderligt bidrag till forskningen, kommer vi att lotta ut tre exemplar av Jans bok "Better Business by the ABC of Values" bland dem som svarar. Bra va? För att planen ska gå i lås behövs minst 100 svar, så jag hoppas att även du som inte brukar kommentera kan tänka dig att hjälpa till. Här är frågorna.
Tänk på ett varumärke du verkligen gillar. Du behöver inte ange vilket varumärke det är. Alla kan ta Apple, eller så kan alla ta olika.
Fråga 1. Vilka tre ord skulle du använda för att beskriva dina känslor för varumärket? Exempel kan vara älskar, gillar eller uppskattar.
Fråga 2. Vilka ord skulle du använda för att beskriva vilka konkreta effekter varumärket har för dig? Exempel kan vara är nyttig, får mig att synas eller får rena kläder (om någon mot förmodan älskar ett tvättmedel)
Fråga 3. Vilka tre ord skulle du använda för att beskriva själva varumärket? Exempel kan vara dyrt, snygg design eller ekologisk.
Det var väl inte så svårt? För att få igång det hela kan jag börja själv. Boken kommer att lottas ut så fort vi har fått ihop tillräckligt med svar.
(Förresten, om du själv har en reklamblogg och är intresserad av hur reklam funkar kan du väl länka hit? Jan lovar att alla ska få ta del av resultaten)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
26 comments:
1. Gillar, tycker om, älskar
2. blir glad av, mår bra av, känner mig fiffig
3. gott, fint, snyggt
nina.akestam@gmail.com
är nyfiken på, uppskattar, vill veta mer
känsla av gemenskap, utvald grupp, känner mig speciell
dyrt, gott, kulturellt
c(at)christoffervollmer.se
respekterar, beundrar, gillar
Glädje, spänning, förväntningar
Slick, kvalitet, kompetent
anton.waern@gmail.com
1 Känner vördnad, förundran och älskar
2 Inspirerar, inreder, presenter
3 Kvalitet, gammalt och nytt
therlundh@gmail.com
1. gillar, uppskattar, ser upp till
2. mitt liv, hjälper mig, beroende
3. koncept, bra marknadsföring, funktionell
kristina@reklam.se
1. älskar nästan villkorslöst, beundrar, vill veta allt om
2. överraskar/inspirerar mig, gör mig att ändra åsikt, gör mig glad
3. färgstark, elegans, hantverk
matt@hartig.se
respekt, stolt, älskar
visar tid, miljömedveten, underhållsfri
tradition, hantverk, lyx
per.ahlback@redcellnetwork.se
1) Tillit, gillar, hopp
2) effektivitet, enkelhet, hjälper mig kommunicera.
3) Framåt, snyggt, nördigt
olof.ekman@hyperisland.se
1) respekterar, gillar, beundrar
2) informerar, roar, inspirerar
3) intelligent, humoristisk/fyndig, bred
mats.ronne@gmail.com
1. Beundrar, tycker om, alskar.
2. Kanner mig priviligierad, glad och val omhandertagen.
3. Lyxigt, romantiskt, inspirerande.
fredrik.sarnblad@tbwa.com.sg
1. Njutning, beundran, gillar
2. Känner mig speciell, utmärkande, praktiskt
3. Dyrt, kvalité , tradition
anna_philipson@hotmail.com
gillar, litar på, fascineras
blir nyfiken, inspireras, vill förnya
svenskt, snygg kommunikation, samhällsengagemang
ulrikagotthardsson@yahoo.se
1. Innovativt, djärvt, design.
2. Dreggel, Mål, Drivkraft
3. Stil, Fart, Coolt!
bjorn@zellout.se
1. gillar, beundrar, tillit
2. hjälper, förstärker identitet, inspirerar
3. intuitivt, funktionellt, attraktivt
mailihammargren@gmail.com
Mkt intressant, snabb tanke bara för att få reslutat som är gångbara måste urvalet bestå av ett genomsnitt av befolkningen. Håller Jan Mattson på med en sådan undersökning av modell större?
1. Beundrar, förvånas, inspireras
2. Får mig att trivas, Ger mig energi, Ger mig idéer
3. Trendigt, nyskapande, genuint
elvis_sivle_@hotmail.com
Okej då:
1. Uppskattar,respekterar, litar alltid på
2. Aldrig fel, värde för pengarna, ger mig rätt status
3. Pålitligt, ärligt, snyggt.
Skulle kunna vara: Apple, Patagonia, North Face, Jill Sander, Filter, Saltå, Ekologiska kompaniet...
1. Stolthet, trygghet. framtidstro.
2. Identitet, glädje, hopp
3. Adekvat, visionärt och transparent.
Dvs: Varumärket tillfredsställer, passar mig och spelar roll för mig och mitt engagemang. Varumärket besitter en framtid och en framtidstro och är öppet mot sin målgrupp med deras sätt att vara och te sig gentemot sin omvärld.
Det är ganska uppenbart att varumärken kategoriserar människor och placerar oss o olika fack.
segerjohansson@gmail.com
1. älskar, rockar, såld på
2. får det jag skriver att se fint ut, ger mig lust, får kvalitetstid tillsammans med
3. ärligt, i gott syfte, kreativt
1. Relaterar, Respekterar, Beundrar
2. Personlighet, Kvalitet, Stilrent
3. Tidlöst, Proaktivt, Inspirerar
carladamfrisk@gmail.com
Fraga 1: Alskar, Beundrar, Inspireras.
Fraga 2: Kanner mig hemma.
Fraga 3: Lyx, Brukskonst, Snyggt
Förundran. gott samvete, respekt
Image. karma. anpassning.
Pragmatiskt, adekvat, obstinat
ilook@paris.com
(1) Innovation, Tillit, Modern
(2) Lugn, problemlösning, frihet
(3) Design, Inne, Interaktiv
johan@johanolsson.se
1) Inspirerar, älskar, gillar
2)Föder mig, lär mig något nytt, utvecklar mig
3) Dyrt, elitistiskt, unikt
wilhelm.hamilton@gmail.com
1. upprymdhet, lycka, förtjusning
2. gör mig barnsligt glad, får mina kompisar att skratta, främjar min kreativitet
3. oseriöst, barnsligt, fantastiskt
david.bergman@infotiv.se
1. Respekterar, gillar, åtrår
2. Underlättar min vardag, ger mig en känsla av lyx, ger mig något snyggt att titta på
3. Hög kvalitet, design, elitistiskt
Post a Comment