Tuesday, March 3, 2009

Skitter

Skittles nya hemsida är en feed av allt som Twittras om Skittles just nu. Vilket innebär att Skittles hemsida handlar om Skittles hemsida. Intressant men inte klockrent. Kanske är det för att jag inte fattar Twitter riktigt?

Spaning: Nästan alla som gör bra traditionell reklam gör bra otraditionell reklam också. Det är ett sundhetstecken, tycker jag.

19 comments:

Anonymous said...

Det går inte att komma ifrån att det är oerhört för mycket fokus på en enda teknik. Det går ju helt enkelt inte att behålla sajten som den är nu på längre sikt.

Däremot är det intressant mtp den radikala transparensen det innebär att oredigerat låta allas åsikter synas. Transparens behövs och Skittles initiativ är lekfullt och spännande och kommer inspirera många.

Anonymous said...

Tyvärr slog det ju bakut redan efter en timma, och folk lägger nu ner ganska mycket energi på att snacka skit om skittles för att få upp det på deras sida. I de fall man faktiskt vill säga något vettigt om skittles, uppmanas man att skriva "skattles", så det inte syns på deras sida.

Så kan det gå. Intressant men inte klockrent, som sagt. Hänger din spaning ihop med ovanstående är jag nog beredd att säga att nästan alla som göra bra traditionell gör dålig otraditionell reklam - men det kanske är för att de inte riktigt fattar Twitter riktigt?

Anonymous said...

Här kan du läsa mer:
http://commercial-archive.com/content/skittles-learns-hard-way-social-media-can-not-be-tamed

Anonymous said...

http://www.ted.com/index.php/talks/evan_williams_on_listening_to_twitter_users.html

Anonymous said...

Det här verkar ju supersmart. Jag tror inte att det spelar så stor roll vad folk skriver, det viktiga är hur Skittles hanterar det (kort sagt: inte censurera). Ta Chevrolet Tahoe som exempel:

http://fabriken.akestamholst.se/akestamholst/2007/01/chevy_tahoe_1_b.html

Jag tror som sagt inte att det kan ge dåliga siffror så länge det inte kommer fram någon Nike Sweat shop-historia. Man engagerar sig inte så pass mycket i sitt godisköp att börja ogilla Skittles bara för att någon skrev att dennes subjektiva åsikt är att det smakar skit. Men däremot snackar vi exponering in i absurdum, dels pga detta knep men framförallt från de tusentals twitterposts som sedan läses av dem som följer dessa.

Och just det, de flesta kommentarerna verkar ju snarare vara positiva och/eller nyfikna.

Fredrik said...

Ni verkar ha missförstått, de använder ju inte bara twitter utan flera olika sociala medier eller kanaler.

Sen håller jag med kommentaren ovanför om uppmärksamheten Skittles drar in med ett knep som detta, vem fan besöker Skittles hemsida annars?

Har skrivit lite om detta här http://www.bedwebbers.se/2009/03/03/skittles-tar-sociala-medier-pa-allvar/#respond

Anonymous said...

konigi i ämnet:

http://konigi.com/design/skittles

Anonymous said...

Förresten, Nina, här är ett lästips från DN. Nu har de lyckats göra världens mest demokratiska sak till en genusfråga, det bästa är i slutet när de benämner kvinnor som en grupp och företag som den andra. Stay out of my internet!

http://www.dn.se/ekonomi/sociala-tjejer-fyller-natet-1.811826

Anonymous said...

Hallå eller, jag tycker att det där var hur mäktigt som helst. Coolt att länka produktinfo till wikipedia.

Anonymous said...

Jag fattar inte skittles. Kommer in på nån facebooksida och fattar ingenting. Vad är grejjen??

Anonyme Päär

Anonymous said...

Jag fattar inte skittles. Kommer in på nån facebooksida och fattar ingenting. Vad är grejjen??

Anonyme Päär

Anonymous said...

Jag fattar inte skittles. Kommer in på nån facebooksida och fattar ingenting. Vad är grejjen??

Anonyme Päär

Anonymous said...

Pär:
Det är vad som är så fint. Den lilla boxen i vänstra hörnet är själva hemsidan, sen skickas man runt beroende på vad man vill läsa om. "Home" är deras fan-site på Facebook, "Products" är Wikipediasidor om produkterna och "Chatter" är vad som twittras om dem. Härligt va?

Anonymous said...

"För när kommunikation går från budskap till samtalsämne kan man inte längre säga att "the media is the message" (gud vad jag hatar den raden. Hatar. Nästan lika mycket som "tänka utanför boxen". Hu.) eftersom vi inte har nåt message. Det enda vi har är ett varumärke som försöker interagera med människor.
Vårt enda jobb blir då att bygga så mycket trovärdighet för vårt varumärke som samtalspartner att det inte spelar någon roll om man kommunicerar via en blogg eller en dagstidning eller en skokartong."

- Not another planning blog

Anonymous said...

Modernista gjorde det först.

http://modernista.com/7/

Twitter är tråkigt.

Anonymous said...

VM i att slå knut på sig själv, tekniska experiment är inte detsamma om bra kommunikation.

Anonymous said...

VM i att slå knut på sig själv, tekniska experiment är inte detsamma om bra kommunikation.

Anonymous said...

Det är ändå intressant och stort att någon vågar. Det kallas för början till en utveckling.

Ola said...

Twitter is a crime.