Thursday, March 19, 2009

Bu och bä

Igår släpptes som bekant nomineringarna till Guldägget. Lika bra att ta tjuren vid hornen: Min byrå hade en (1). Det är under all kritik. Det är katastrof. Det är pinsamt och jobbigt och jag är extremt besviken på mig själv. Jag kan inte i en handvändning förklara vad det beror på. Bara begränsa mitt eget surande och inom en mycket snar framtid tillsammans med mina kollegor ta fram en strategi för att se till att bli bättre.

Men nu jag ska lämna min egen hopplöshet för en stund och vara lite konstruktiv. På vernissaget igår var vi några som kom att prata om en alternativ tävling. Kanske inte istället för Guldägget, men som komplement. Eller det kanske inte ens är en tävling, utan mer som en lista över inspirerande saker. För varje år uppstår ju samma problem: Kategorierna styr hur vi betraktar saker. Saker som borde uppmärksammas gör det inte eftersom det som är bra med dem inte riktigt går att definiera. Listan heter helt enkelt De 50 bästa kommunikationsidéerna 2008. I Sverige, för annars blir det så väldigt mycket. Media, produkt och budget är ointressant. Det behöver inte vara banbrytande som Titanägget. Vi struntar fullkomligt i production value (om det inte är det som är idén, naturligtvis). Bara det är bra.

Här är mina nomineringar:

Stefan the swopper
Alejandro Fuentes Bergström
Färjan
118 100s Svar på allt
McDonald's (hela klabbet från menyer till reklam)
Stockholm Jazzathon
Reklamcupen Supporterhalsdukar
Radiotjänsts tackfilmer
Absolut Machines
Tele 2 Brevduvor
Liljevalchs Marsvinsannons
SR Programväljaren
Arlas iPhoneapp
Kreatörer för kreatörer
Knyt näven i fickan

Och eftersom man själv skickar in till reklamtävlingar vill jag även nominera två saker jag själv har varit med och gjort:

Manpower, CV 2.0
TCT, Swap-a-smoke

Jag har säkert glömt massor. Vilka av dina egna och andras jobb vill du nominera?

ps. Att säga att Färjan är ointressant för att RoomService och Kusträddarna redan finns är som att säga att Cadburygorillan är ointressant eftersom reklamfilm redan finns.

10 comments:

Anonymous said...

TCT, Swap-a-smoke? Tell me more, vad är det? Vart finner jag "det"?

//Olof

Nina said...

Hej Olof. Det var bidraget som jag, Carl-Fredrik och Emmeli vann Eurobest Young Creatives med. En sammanfattning finns här:

http://notanotherplanningblog.blogspot.com/search?q=swap

Väldigt synd att det var på låtsas, bara.

SegerJohansson said...
This comment has been removed by the author.
SegerJohansson said...

Problemet är att många reklamare tävlar för tävlandets skull.
Det primära borde ju vara att lösa kundens problem eller vad det kan vara på ett så effektivt sätt som möjligt.
ibland blir det såpass bra och spektakulärt. Då skickar man de bidragen och låter dem bedömas för en jury.

Ska själv vara med i en reklamtävling snart, 48h, bara för tävlandets skull.
Men det är iofs en tävling för bara studenter.
hoppas dock på att man gör något bra som blir till nytta för kunden. Det är faktiskt viktigare än att vinna.
Sedan så är det ju bla upp till dig att bedöma:)

Anonymous said...

Härligt att få en nominering efter gårdagens torka. Vilken ära!

Jag skulle vilja nominera nya SVT Play och Volontaires "The impossible pitch". Hur många får man nominera?

Anonymous said...

Jag tror orsaken till den enda nomineringen är er bunkerattityd. Ni är inte riktigt öppna för det främmande, utan det känns som att garbergs vill ha kontrollen. Men kreativ reklam uppstår bara i ett dynamiskt möte med omvärlden, det räcker inte med smarta strategier och så. Tur att du slutade som planner.

Anonymous said...

Hade er rätt saggiga idé för att sluta röka haft potential hade den blivit verklighet någonstans på jorden. Samma sak med Manpowervinnande konceptet. De var väl bara kul på låtsas.

Nina said...

Rille: Håller helt med. Men tävlingstävlingar kan vara väldigt bra av den enkla anledningen att kravlösheten kan göra att man får inspiration till att göra bra saker på riktigt.

Kalle: Man får nominera hur många som helst, såklart.

Anonym och besserwisser: Tack för att ni punkterar ett positivt inlägg med lite välbehövlig bitterhet. Fingertoppskänsla, var det nog någon som kallade det. Hå hå, Ja ja.

Anonymous said...

Det är inte bittert att kritisera när något är uppenbart dåligt. Bara "kan-vi-inte-alla-vara-lyckliga"-människor tycker som Nina. Konstrruktiv kritik leder till att saker blir bättre.

Anonymous said...

@Anonym

Nu vet jag inte om du är elak eller om du bara har svårt att uttrycka dig i skrift. Om det var du som författade den tidigare kommentaren under "Anonym" (från 18:27) kan man ju absolut tolka det som att du menar att det var tur att Nina slutade som planner så att Garbergs får mer spridning (mer strategiskt tänk) bland sina kreatörer = bättre dynamik. Eller så var det bara en så vanlig anonym bashing.

Missförstå mig rätt, konstruktiv kritik är alltid bra. Men då måste man ju för bövelen veta vad begreppet betyder. Jämför "Garbergs är en 'bunker' så de borde prova att rekrytera assistenter från Tensta Gymnsasium" med "Garbergs är en 'bunker' och alla är dumma i huvudet". Viss skillnad...

Var det så att jag missförstod dig och du menade väl ber jag om ursäkt.