Friday, May 30, 2008

Verkligheten spelar roll. Faktiskt.

Idag delade Garbergs ut sitt stipendium Ingen reklam tack till Beckmans avgångsklass. Det ska premiera idéer som inte är reklam. Eftersom vi är en reklambyrå tänker vi ju själva på reklam hela dagarna, och vill inpireras av andra saker.

Jag hade förmånen att få sitta i vår interna jury. Man blev såklart impad av många bidrag. Fast alla var obehagligt överens om att Tom Eriksson skulle vinna med sitt projekt Tyst aktion för mänskliga rättigheter. Tom har skickat brev till alla som är uttagna till OS-truppen och bett dem att knyta näven i fickan när de syns i TV eller på bild, som en protest mot Kinas brott mot mänskliga rättigheter.

Jag tycker att det är en mycket bra idé. För det första är den viktig. För det andra är den riktig. Och för det tredje är den genomförd. Sen får vi se om idrottarna nappar. Men jag tror att i alla fall vissa av dem gör det.

Den seneste veckans diskussioner om Biggest drawing in the world har faktiskt satt saker och ting på sin spets, i alla fall för mig. Kan en idé vara bra på idéstadiet, eller blir den till först när den genomförs? Frågan verkar dela människor i två läger. Jag vet i alla fall var jag står, som ni säkert har märkt i mina tidigare inlägg. Idéer är överlag helt ointressanta om de inte genomförs. Som David resonerade idag:

Skulle Sonys Balls vara en bra idé om de inte hade skickat ut bollarna på gatan? Skulle den här Hondagrejen vara en bra idé om det bara verkade som att de hoppade ur ett plan, och ursäktade sig med att det skulle vara så väldigt svårt att genomföra i verkligheten? Skulle Christos konst vara bra om han hade photoshoppat bilden så att slottet såg inslaget ut?



Och för att hårddra det: Skulle du läsa den här bloggen om jag i själva verket inte alls jobbade som planner på en reklambyrå men att jag mycket väl skulle kunna göra det om jag hade haft tid/råd/ork att ta mig dit?

Att säga att idén är lika bra även om den inte är genomförd är i mina ögon att vrida tillbaka klockan många år, till en tid när bra reklam handlade om att dramatisera uspar och addera yta till en produkt. Att det inte behöver vara på riktigt, så länge det ser ut som om det vore det. Många som jobbar med reklam är i och för sig kvar där fortfarande. Kanske är det dom som fortfarande tycker att Biggest Drawing är en jättebra idé. Jag tycker att det är cyniskt på ett ganska otrevligt sätt.

Nu vill jag bara förtydliga att det här inte är en kampanj mot Biggest Drawing specifikt. Jag tycker som sagt att grundtänket är fantastiskt. Det jag vänder mig emot är tänket kring att det inte spelar någon roll om saker är på riktigt eller inte. När det i själva verket spelar all roll.

Over and out.

21 comments:

Anonymous said...

Är en aktion som ingen ser eller hör på riktigt? Knyta näven i fickan har ju den innebörden.

Nina said...

Jo, den syns visst! Det kommer att synas om alla idrottare samtidigt stoppar vänsterhanden i fickan. Och vi som tittar på TV vet vad det betyder, utan att idrottarna blir avstängda från tävlingarna.

Anonymous said...

Bara en reflektion över "Biggest Drawing": Det är väl ett examensprojekt från Beckmans? Det tycker jag gör att den hamnar lite utanför diskussionen om "rätt eller fel". Det är ju likadant med alla prisbelönta skolprojekt, det är hypotetiska jobb för att visa elevernas idémässiga potential.
Annars är det självklart så att storheten i alla de exempel som du tar upp Nina, är de är gjorda på riktigt.
En riktig apa i King Kong-storlek på Empire State Building skulle väcka större uppmärksamhet är en, om än aldrig så framgångsrik, film, jag lovar. Tänk nine-eleven jmfrt med alla katastroffilmer. Vad minns vi?
P.

Anonymous said...

Viktig poäng du har Nina.

När det gäller en (reklam-) idé så sker den först när avsändaren avkodar den i sitt huvud.

Då kan man undra varför många byråer har ett gott rykte när det mesta som kommer ut är skit. Är det för att den potentiella "idékompetensen" anses vara hög?

Kan man skylla på omständigheterna, t.ex "kunderna förstår inte/vågar inte", "bra i teorin-dåligt i praktiken" eller "allt kan inte vara superkreativt"?

Jag tycker inte det, särskilt inte om man följer ditt resonemang.

http://www.ishkur.com/sports/olympicmoments03.jpg

Anonymous said...

Det är otroligt vilken uppmärksamhet han fått och vad som är mer intressant är att folk känner sig så lurade. Som examensarbete kan inte en realisering av en idé vara ett krav men han kanske skulle proklamerat att det var fiktivt i filmen, då det tydligt var väldigt viktigt för människor.

Anonymous said...

Jag har tänkt mycket på det här de senaste dagarna och jag instämmer helt Nina, en idé är inget värd om den inte genomförs och dina exempel illustrerar det på ett bra sätt. Men (och nu låter jag helt inkonsekvent) i fallet med Biggest drawing in the world gör det mig inget att den inte realiserats för idén som sådan inspirerar till nya uppslag. Tänk den som seglar/ror och cyklar runt världen för att GPS-rita ett motiv med ett innehåll som alignar med mediet t ex Läkare utan gränsers logga eller Picassos fredsduva? Kanske inte ger lika många ryggdunkar för arty och provocerande innehåll men kittlar iaf mig mer än ett självporträtt.

Anonymous said...

Måste hålla med fabian. Idén skapas när den kommer till, kodas om man så vill i avsändarens skalle. Men ALLTING som betyder något händer när den avkodas hos mottagarna. Den kan avkodas helt fel (icke avsett) på grund av det så kända bruset, men ändå få en effekt. I detta fallet hände det grejjer efter det att budskapet/konsten gick igenom. Då hade ju redan idén satt sig, och gillats som sjutton. Efter det blev det som att vakna efter en dröm. Själklart lika bra som när man drömde - bara inte på riktigt. Tror inte det är svart/vitt det här med att idén måste vara sann. Skönlitteratur någon? Ibland kan det nog vara effektivare/intressantar om man faktiskt inte vet om det var på riktigt eller inte.

Anonymous said...

ag kan dock hålla med om att det är intressantare om man kan skapa en värld likt skönliteratur, men att lyckas med det kräver en hel del. Gör man saker i ett format som kommunicerar sanning börjar folk undersöka om det är sant eller inte.

Att en idé "redan har satt sig" är därför bara halva sanningen, för känner någon sig lurad kan du ge dig på att det får negativa konsekvenser för varumärket och försäljning. Knappast bra reklam om du frågar mig.

Om allt handlar om att skapa effekt oavsett sant eller inte, ja då är vi fanimej tillbaks till 30-talet.

http://www.adclassix.com/images/37luckystrikes.jpg

(Lucky Strikes - bra för halsen)

Som tur är kan man väl tycka är att det idag är rätt svårt att tala osanning. På ett eller annat sätt kommer sanningen om något alltid fram.

Dessutom är det svårare att göra något som är på riktigt än något som inte är det.

Anonymous said...

Innan vi börjar säga att reklam är det viktigaste som hänt världen kan vi kanske sansa oss något, inte fan handlar reklam om sanning eller inte sanning, det gör ju inte ens journalistik längre...

Anonymous said...

För att ingen ska missuppfatta så tycker jag visst att det spelar roll om saker görs på riktigt eller inte, jag ifrågasatte bara om någon brydde sig längre...

MEN jag hävdar fortfarande att DET BEROR PÅ! Hur många som inte arbetar med reklam vet att Sony verkligen släppte bollarna på riktigt i San Fransisco och jag kan ärligt säga att jag inte själv trodde att färgexplosionerna var verkliga, det var liksom för osannolikt.

Sen ska man akta för att förväxla att något är på riktigt med att det är "bra" eller "gott". Reklam handlar fortfarande om att tjäna pengar, det har inte förändrats.

Måste det vara skitnödigt att jobba med reklam?

Anonymous said...

Det är intressant att tankar och idéer plötsligt helt saknar värde.

Att jättemånga bollar på en gata i San Fransisco, jättestora färgexplosioner i ett bostadsområde, jättemycket skum i Miami, ett jätteavancerat fallskärmshopp, jättemycket tyg över ett slott etc. per definition alltid är bättre än en banbrytande, insiktsfull och inspirerande idé (som dock inte är genomförd).

Det känns som en värld där den med de största resurserna alltid kommer få stå för de "bästa" idéerna.

OS-idén, anses den genomförd även om ingen knyter handen i fickan på bild? Räcker ett brev med en uppmaning i det här fallet, för att det ska "vara på riktigt".
Hade Biggest Drawing ansetts genomförd om Nordenankar hade skickat DHL ett paket med instruktioner, koordinater, gps-väska och en uppmaning att sätta hans plan i verket?

Anonymous said...

Att säga att reklam går ut på att tjäna pengar är som att säga att fotboll går ut på att göra mål.

Anonymous said...

Leon...

Är ledsen att behöva spräcka några illusioner, men fotboll går faktiskt ut på att göra mål...

Anonymous said...

Hemmamannen:

Du har en poäng... Störst plånbok vinner... Är det kreativitet?

För att vara en bransch som till stor del arbetar med idéer som verktyg känns det nästan flagrant hur lågt värderade idéerna i sig är...

En fråga... Filmen Åkestam Holst gjorde för Norrlandsguld, gjordes den egentligen?

Jag tror nästan jag tycker det är en BÄTTRE idé om filmen inte gjordes, för handen på hjärtat vill ju ingen se en sån film.

Men, enligt resonemanget så var det en dålig idé såvida inte filmen genomfördes.

Anonymous said...

Peter:

Jag är ingen stor fotbollsfantast, men har förstått att det är lite mer än så. :)

Anonymous said...

Leon:

Jag är en stor fotbollsfantast och skönheten i fotboll handlar om så mycket mer än att göra mål.

Men, som supporter blir man ofta konfronterad med den hårda cyniska sanningen att den som gjort flest mål faktiskt vunnit, oavsett hur spelet sett ut...

Min poäng är att man kan tjäna pengar åt företag, man kan tjäna pengar åt företag med bra idéer, stil och finess, men i slutändan ska det tjänas pengar.

Och är INTE det målet, så kanske man ska fundera över vad reklam är utifrån ett mer filosofiskt perspektiv...

btw - har du ersatt the planninglab med något annat? stod att den var nedlagd när jag skulle kika in...

Anonymous said...

Bloggen är kvar: theplanninglab.typepad.com

Anonymous said...

Det jag vänder mig emot är att man tror att det finns något slags universellt bedömningskriterium för idéer. Det som är Gjort På Riktigt är alltid överordnat andra idéer.
Det kan gälla ibland, men i andra situationer gäller andra kriterium.
Om jag har förstått Garbergsstipendiet rätt ska det delas ut till någon vars idé inte är reklam, men som inspirerar på reklambyrån. Och man kan väl mycket väl inspireras av något som inte är "på riktigt"? Hur dålig fantasi eller inlevelse har man inte annars?
Är t.ex. inte Archigrams avantgardistiska "låtsasarkitektur" mer inspirerande än Gert Wingårdhs, visserligen genomförda, men skittråkiga hotellkomplex?
Det är en trist, otrevlig och cynisk förenkling att tro att det genomförda alltid, i alla sammanhang per definition är överlägset andra idéer.
Samtidigt kan det möjligen stämma att samma idé blir ännu bättre av att genomföras än den var som skiss (med atombomben och mimosasallad som undantag).

Anonymous said...

Hemmamannen har viktiga poänger tycker jag. Det handlar ju också om kognitivitet, att människan kan förstå utan att se. Men det är helt beroende av idéns syfte. Här är det fortfarande, ett examensarbete.

Är idén att hoppa ner för en klippa en dålig idé först efter att personen har hoppat? Eller kan vi förstå och bedöma idén redan innan genom att se höjdskillnaden mellan klippkanten och marken och dra slutsatsen att det är fatalt att hoppa.

Nina said...

Några förtydliganden och saker jag tycker:

- Det handlar inte om budget. Näven i fickan är ett exempel på en billig och bra idé. Facebook är en annan. Jag gillar också Playgrounds kampanj där de kläckte en kyckling i dunjackan. Anledningen till mina exempel är att jag tycker att de är lika storslagna som Biggest Drawing skulle vara.

- Jag menade inte att ALLA idéer som genomförs är bättre än ALLA idéer som inte genomförs. Det mesta som genomförs är ju skit. Det jag menar är att geniala idéer inte blir just det förrän de genomförs.

- Naturligtvis är inte alla idéer ointressanta om de inte genomförs. Dum generalisering av mig. (point taken, alfredmalmros)

- Vad jag egentligen ville diskutera var om det spelar roll att idéer genomförs. Och det tycker jag fortfarande att det gör. Problemet med Biggest Drawing var att det inte presenterades som en idé, det presenterades som en genomfört projekt. Det visade sig vara fejk. Vissa tycker att det var snyggt att få folk att gå på det. Det tycker inte jag, för jag gillar aldrig att bli lurad eller att lura folk. Det finns inga stilpoäng för det i min bok.

- Kul med lite diskussion!

Anonymous said...

Klä dig i rött. Gå med i en grupp på facebook.Knyt näven i fickan. Världens diktaturer fortsätter gapskrattande att plåga sina folk. Hur den här idén kunde premieras är en gåta.

Att något går att genomföra kan inte vara ett kriterium för att idén i fråga är god. De flesta idéer som tagit oss någonstans, var enligt de flesta ogenomförbara tills upphovsmannen/kvinnan bevisade motsatsen.

Svenskt, urlakat, rädhågset. BU!