Tuesday, June 3, 2008

Om reklam och att tjäna pengar

Det här är en kommentar till några kommentarer till det förra inlägget. Men jag tycker att det är intressant, så det får sitt eget inlägg.

Jag tror att vi alla gör reklam för att kunderna ska tjäna pengar. Problemet är ju bara att vi inte har hittat framgångsformeln för hur man lyckas med det än. Hade vi den skulle ju alla veta hur man skulle göra. Jag tror aldrig att vi kommer att komma till ett 1+1=2-läge när det gäller varumärken. Lika lite som det finns i någon annan vetenskap, utom möjligen matematik (men även där finns det ju olösliga teorem och sånt).

Tills vidare höftar ihop strategier och idéer utifrån en blanding av teori, halvklokt tänkande och erfarenhet och hoppas att vi får till det. Det blir lite som religion istället.

Personligen tror jag att varumärken är precis som människor. Man vinner i längden på att vara ärlig, vänlig, intressant, att lyssna mer än man pratar och ta lagom mycket plats. Alla människor kan inte älska alla varumärken, lika lite som alla människor är bästisar med varandra. Man kommer att sälja mest om man gör sig till kompis med flest. Eller till jättebra kompis med några få. Det tar tid, jättelång tid. Men det kommer är löna sig. Men som sagt, jag kan inte säga att det ÄR så. Bara tro.

No comments: