Monday, May 19, 2008

Pekpinnar

Det här inlägget handlar om något som människor pratar väldigt mycket om just nu: Pekpinnar. De brukar nämnas med ordet ”inga” framför. Inga pekpinnar är något bra och eftersträvansvärt.

Till att börja med gillar jag ju inte saker som sägs väldigt ofta och som betyder ganska lite, så bara därför måste jag vara positivt inställd till pekpinnar. Men även om man bortser från det, är det verkligen så tokigt? Jag kan personligen ha ganska svårt för människor som försöker manipulera en till att bete sig på ett visst sätt, utan att säga rakt ut vad de vill. Och de här varumärkena som ska prata utan pekpinnar har ju verkligen en agenda. De är inte så värst intresserade av dialog, då skulle inte pekpinnediskussionen ens förekomma. Så om man vill att någon ska göra något, är det inte bättre att använda en sån där pinne till att peka ut det på ett rakt och tydligt sätt?

När man gör research, för nästan viken kund som helst, är det några grejer som nästan alltid tycker upp hos konsumenterna, framför allt om man pratar om en lågintressekategori.

Nej, jag vill inte välja.
Nej, jag vill inte fråga er om något.
Nej, jag vill inte veta mer.
Däremot får någon gärna berätta vad som gäller egentligen.


Och det är just där en välformulerad pekpinne kommer in i bilden.

No comments: