Tuesday, May 27, 2008

Bra.

Jag tycker att The biggest drawing in the world är väldigt, väldigt bra.



Och så kan man passa på att säga att

1. Viraler är inte något man gör, det är något som blir när man gör något bra.
2. Saker händer i verkligheten men konsumeras på nätet.
3. Det finns inget som är så somrigt som skolavslutningar
4. Och nu är det så somrigt ute att jag måste ta en lång lunch. Man kan alltid låtsas att man "trendspanar" eller nåt. Mosebacke ska vara bra, har jag hört.

9 comments:

eduardo said...

Den här GPS-idén är kliniskt snygg och storslagen. Den öppnar upp medvetandet till något helt nytt och levererar ett underfundigt resultat samtidigt. Det här är stor konst i dubbel bemärkelse, eftersom det kan tolkas på så många intressanta sätt.

Hemmamannen said...

Japp, det är väldigt, väldigt bra. Däremot blir jag lite besviken om det här stämmer: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article358904.ece
Ifall idén inte är genomförd på riktigt, hur mycket sämre blir den isåfall? Det är förstås ingen tvekan om att den borde vara genomförbar, rent teknisk, och att det fortfarande är en bra idé men att gå från att vara "Världens största självporträtt" till att vara "En idé om världens största självporträtt" innebär ju ändå en viss försämring. Man blir lite sur på att en sån idé, som faktiskt förtjänade det till skillnad från det mesta annat, inte gjordes hela vägen. Fast det är ju väldigt miljömedvetet och ansvarsfullt att inte skicka paket i krånliga krokar tvärs över hela jorden.

Nina said...

Det är bedrövligt om det inte är sant! Det får inte vara så. Jag börjar gråta. Nästan. Dels för att det inte är kul då, men mest för att det är ljug. Hatar ljug.

Kalle said...

Var skeptisk från början till att det var gjort på riktigt, om man kollar på resvägen (framförallt i nordhavet) ser man att han måste ha hyrt ett eget plan och/eller ett skepp. Tror inte att DHL går med på konstiga girer och 360-graderssvängar bara sådär mitt över havet.

Jättetråkigt på en kul idé, men det värsta tycker jag är motivet. Man kommer på någonting genialt men tappar det helt på en egotripp. Varför inte välja ett motiv som kan beröra eller provocera? Fast så verkar mycket ha varit under Beckmans slututställning, en orgie i självupptagenhet.

Men klokt av dig. En viral är inte någonting man gör, det är någonting som blir.

Peter said...

Det känns inte rimligt att det vore på riktigt, men det är ju å andra sidan inte de flesta viraler, utan de är just en tanke visualiserad, som Quicksilvervågen...

Man kan ju också säga att det är bättre om den inte är sann för vilken miljöförstöring att åka cirklar på hundratals mil för att göra ett gigantiskt självproträtt, på så vis är ju idén bättre än att verkligen genomföra det...

Att säga att en viral bara är nåt "som blir" är måhända rätt nedvärderande mot dem som arbetar med det seriöst. Kanske också lite blåögt, med tanke på allt det arbete som ligger bakom att plantera filmer i rätt forum, till rätt personer etc etc.

Lite insiktslöst kanske, som att säga att PR-arbete inte är något man kan göra, förtjänar man att bli omskriver så blir man det...

Jag känner folk som jobbar extremt målmedvetet med viral spridning och mäter i detalj, vem som tittat på en film, hur länge de tittade, vem som skickade till vem etc etc. YouTube, Bubblare och alla andra hundratals videocommunitites är en mediakanal som andra, men den kräver andra kunskaper, verktyg och insikter för att manövreras, då man är delvis beroende av den virala spridnigen för att nå önskad effekt. Vem har råd att lämna allt åt slumpen?

Fabian said...

Hoax! kolla längst ner på; http://biggestdrawingintheworld.com

Där står det...This is fictional work. DHL did not transport the GPS at any time...

Tycker fortfarande att konceptet är grymt och att det ger raketbränsle till drömmar och fantasier men nu utan en miljömässig bismak.

Nina said...

Peter: Du missuppfattar mig. Jag är varken så insiktslös, nedvärderande eller blåögd som du kallar mig när det gäller hur webbspridning funkar. Jag jobbar ju med det själv.

Vad jag menar är att ofta när människor försöker göra något "viralt" så blir det just inte det, Scans Hot Tubs är typexemplet på det. Det som blir viralt är bra och intressanta saker, inte tokroliga reklamfilmer. Och seedning kan såklart vara en bra strategi, men det är ingen garanti och precis lika ofta blir saker virala utan minsta strategi.

Hemmamannen said...

Kalle:
Nej, det värsta är inte motivet. Motivet är ju bra. Provokationen finns ju där - att smeta ut sitt ansikte över hela världen. Lite smått provocerande. Men framförallt är väl självporträttet det mest grundläggande av alla konstyttringar, från Lascaux till Warhol och vidare in i framtiden, och borde rimligtvis vara den svåraste genren att förnya. Samtliga konstnärer i samtliga länder har någon gång gjort ett självporträtt, fast bara en Beckmans-elev har gjort Världens Största Självporträtt. Ja, om han bara kunde ha gjort det också...varför gjorde han det inte på riktigt? Hjälp mig förstå.

Nina:
Nej, det är inte bara det som är bra och intressant som blir viralt, det är en massa annat skit också. Jag fattar inte vad det är som är den magiska ingrediensen i en lyckad viral-kampanj. Fast om jag visste det hade jag väl inte varit hemmaman. Hjälp mig förstå.

Peter said...

Nina:

Jag kallar inte dig insiktslös eller blåögd, jag vet bättre än så, du är en insiktsfull och intelligent person, det var uttalandet jag kommenterade, inte din person.

Jag får nog hålla med Hemmmannen, mestadels är det skit som blir viralt, människor tenderar att vara på kiss-och-bajs-nivå när det gäller vad som är kul att maila till varandra, och många gånger framstår americas funniest home videos som rena Bergman i jämförelse.