Sunday, May 11, 2008

Allt jag tycker om bloggar och sånt

Jag har blivit utmanad av Deep Edition. Här kommer mina svar.

1. Hur länge har du bloggat?

Två år minus en månad.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Den var väl typ Ebba von Sydow och Linda Skugge. Jag visste ingenting men tänkte att jag ville ha en dagbok när jag sommarjobbade. Tanken var att det bara var min kompis Eric som skulle läsa den. Han bloggade från sitt sommarjobb också. Fast mitt var så kul, så jag fortsatte.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det tog tid, eftersom jag fortfarande tycker att de flesta bloggar, även de jag läser regelbundet, är rätt ojämna. Men Fantasinyheter var oftast fantastisk.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag försökte för mycket. Eller så är jag trevligare nu.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Typ 80 kanske? Fast det är bara två jag läser varje dag: Sandra och David. För att de är mina vänner, och väldigt begåvade också.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
De flesta är reklam/media-relaterade. Två är dagboksbloggar och kanske fem är temabloggar eller vad man ska kalla dem.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Till att börja med måste jag säga att jag inte gillar termen bloggare. Det är så litet. Och ingen definierar väl sig själv som bloggare? Det är är lite som att säga att man är diskare bara för att man diskar efter middagen. Men en person som har en blogg som jag vet är olik mig är Micke Dahlén. På Nextopia tar han upp ämnen som jag inte skulle våga skriva om, tror jag. Jag är lite rädd för att uppfattas som ytlig eller konstig, nämligen. Det är inte han. Men sånt kanske man kan unna sig när man är professor.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Se ovan. Dan är så sjujävla bra på att skriva om svåra saker. Det vet inte jag om jag är, men det är min ambition att vara det. Målet med min blogg är att någon som aldrig har funderat på reklam ska tycka att varje inlägg är underhållande och vilja lära sig mer, samtidigt som de som jobbar med det dygnet runt ska tycka att det är intressant. Det tycker jag att Dan lyckas med.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De tycker att det är bra att de alltid vet vad jag gör, tror jag. Ärligt talat har jag aldrig frågat. Bloggen är ingen stor sak för mig och jag pratar sällan om den. Men jag kanske borde kolla. Tänk om de hatar det!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det hoppas jag. Det är meningen i alla fall. Men det har jag aldrig heller frågat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag var nog mer privat i början. Fast jag tycker nog att jag har hittat en nivå som funkar nu. Tanken är ju att det inte ska vara en typisk planningblog men inte heller en dagboksblogg, utan någon sorts mish-mash. Och tanken bakom det är att jag själv har lättare att diskutera med någon och respektera personens åsikter om jag vet lite om vem det är.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Kärlek och sex är alldeles för privat tycker jag. Under tiden med bloggen har det har jag hunnit bli ihop och göra slut och bli kär och sårad ganska många gånger, men jag torr inte att det har märkts? Jag är också noga med att stämma av med mina vänner när jag skriver om dem, så att det känns ok. Jag försöker att inte skada min arbetsgivare (även om jag nog trampar över ibland, typ Anders Ericson-incidenten). Och jag skriver inte om jobb jag inte är stolt över. Självbevarelsedrift, antar jag.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Jag tror att jag bloggar 20% för att testa jobbtankar, 15% för att vara en motvikt till ”unga tjejer med modebloggar”, 10% för att det är kul att skriva och 5% för att komma ihåg vad som händer i livet. Så de resterande 50%-en är väl bekräftelse.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Klart att man kan. Hittills har jag inte träffat någon som ger olika bilder av sig själv i verkligheten och på bloggen. Det där med att ”gå in i en roll” tror jag är rätt ovanligt att man vill, och framförallt få förunnat att klara av.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jättemånga. Trevliga allihop!

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Här får jag nog säga som Niclas: Det är inte bloggen som är farlig, det är vanlig mänsklig idioti. Jag tror inte att en blogg provocerar fram skadligt beteende. Men det är säkert så att vissa personer kommer att ångra grejer de skrev på bloggen när de var 16. Fast det är inget nytt att man är naiv när man är tonåring.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och i såfall: Hur har du hanterat detta?
Klart som tusan att jag har blivit det. Alla som kommenterar på min blogg är väldigt sakliga i sin kritik, och då är det bara intressant. Men visst har det hänt att folk har sagt riktigt taskiga saker, och det är aldrig kul. Framförallt blir jag ledsen när människor utgår ifrån sina förutfattade meningar när de kommenterar. Så blev det lite när det stormade i DM och Resumé häromveckan. Att jag skulle ha ringt upp DM och berättat det där för att få personlig uppmärksamhet... Suck.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Faktiskt inte än. Konstigt nog. Vissa grejer skulle jag vilja formulera om kanske, men grundtanken ställer jag nog upp på.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar tid. Och ibland tror jag att folk har fått lite väl stort förtroende för mig. Jag är rädd att jag framstår som mycket bättre än jag är i bloggen, och att folk ska bli besvikna när de jobbar med mig i verkligheten.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Just nu känns det så. Och jag gillar det här formatet, så jag fortsätter nog med det.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Alla bloggar drivs av människor och alla människor påverkar vår kultur. Konstig fråga.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Folk vet vem jag är. Jag blir inbjuden till roliga saker. Och så har jag förhoppningsvis blivit lite smartare. Och så har jag blivit mest lästa artikel i branschtidningarna och lyckats reta upp folk något väldigt. Det hade nog inte hänt annars.


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Kompisar och smartheter.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Jag tror att jag struntar i den här, för de flesta verkar redan ha svarat på den.

2 comments:

deeped said...

Bra svarat, Nina.

Dan said...

Vad snäll du är, Nina. Tack. Själv tror jag att Sveriges planners håller på att få sin första rockstjärna...