Wednesday, November 14, 2007

Min typ av banking

Det är kul att se att banker och andra som sysslar med pengar (vad de nu kallas) gör såpass mycket bra reklam just nu. En jag gillar är SEBs After Work-kampanj. Vissa jag har pratat med tycker att utomhusen är för långsam, men jag tycker att den funkar bra. Uttrycket är tillräckligt annorlunda för att man ska reagera. Men framförallt gillar jag paketeringen After Work. Supersmart, ju! Och så väldigt mycket roligare än pensionssparande.

Från samma byrå kommer Riksgäldens reklam. Den har jag inte tänkt så mycket på, utom att grisarna är väldigt söta. Och det räcker för att jag ska gilla dem. Framförallt den som viftar på öronen.

Och så fick jag plötsligt ett ryck idag och tittade på en banner. Den var för Skandiabanken och ser ut såhär:



Och egentligen var den väl inte så jättespeciell, utom att när jag kryssade i yuccapalmen så kom jag faktiskt till SEB. Egentligen kanske det borde vara självklart, men med tanke på hur resonemangen brukar gå måste jag gratulera en modig kund. För det stärker verkligen idén.

Det var det för nu. Någon mer som har gjort bra bankreklam på sistone?

3 comments:

Anonymous said...

Wallenberg äger Skandia, Wallenbberg äger SEB (eller delar av, vbs?). Hade de länkat till Sparbanken hade det varit fräckt på riktigt. Men annars håller jag med om After Work, rätt bra tonträff.

Anonymous said...

Tänkte bara påpeka att länken går till alla "storbanker", den slupas fram. Alltså SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea.

Jag vart också fundersam när jag såg reklamen och var tvungen och testa om den gick till samma bank hela tiden, men det gör den alltså inte.

Tack för en intressant blogg!

Nina said...

Kul att den går till alla, men ärligt talat tycker jag att det kvittar. Det är ju ett så tydligt avståndstagande till storbankerna att det snarast blir ännu kaxigare att sparka sitt syskon på det sättet. Om nu folk i allmänhet känner till ägarstrukturen i börsbolagen och tror att den påverkar kommunikationen?