Thursday, November 29, 2007

Sökfunktioner

Uppdrag: Hitta ett Apotek i närheten av jobbet, och ta reda på när de öppnar.

Försök 1: apoteket.se och deras funktion "sök apotek". Skriver in ort. Stockholm, sådärja. Kan specificera utifrån apotekets namn eller adress. Men det vet jag ju inte. 122 träffar. I bokstavsordning efter apoteksnamn. Nu är det ju så att jag inte väljer apotek efter vad de heter, utan efter var de ligger. Ingen hjälp med det dock.

Försök 2:
Hitta.se. Söker på apoteket och stockholm. Lika många träffar, samma bokstavsordning. Men åtminstone kartor över var de ligger. (Ja, jag är uppväxt i Stockholm men vet inte på rak arm vilken som är vilken av Krukmakargatan och Kammakargatan. Sån är jag). Det finns alltså ett på Medborgarplatsen som heter Gripen. Måste gå tillbaka till Apotekets sida för att hitta öppettider. Och det öppnar... 10! Är inte det sjukt? Det är nästan bara panschisar som går på Apoteket, och de är ju uppe och flöjtar klockan 7 senast.

Slutsats: Stockholm är en ganska stor stad. En sökning utifrån stadsdel vore inte helt fel.

Slutsats 2: I byggandet av sökfunktioner bör man kanske lägga en minut eller två på att fundera över vad folk egentligen vill veta. Om jag var sån stammis på mitt apotek att jag visste vad det hette, skulle jag antagligen veta var det låg och när det var öppet och inte behöva söka alls.

Tips:
En box för "här är jag" där man skriver in sin andress. Sen en knapp med "sök närmsta apotek" och "sök öppna Apotek" som sedan listas efter hur nära de ligger. Skulle funka bra för mig, i alla fall.

2 comments:

Anonymous said...

ska du inte lämna in recpet har du ett några hundra upp på götgatan, inte värst långt från lådan...

Nina said...

Jag vet. Det var ju liksom receptet som var problemet den här gången.