Thursday, November 15, 2007

Har det bara gjorts en reklam i år, eller?

Det var 100-wattaren igår. Jag var inte där, men mina källor säger att festen var ungeför lika okul som förra året. Varför man får för sig att hosta ett sånt evenemang i Stadshuset vet jag inte. Men det är inte smart. För oavsett om man vinner eller inte vill man ju gärna festa. Och säga vad man vill om Blå Hallen, men festligt är det inte. Pampigt. Men inte så värst skoj.

Nåja. Vinnarlistan finns här. Jag är mäkta besviken. Till skillnad från i andra tävlingar är det ju svårt att som utomstående bedöma resultatet, eftersom man inte har läst casen. Men jag tycker att det är jättetrist att det är samma saker som vinner hela tiden. Vad är då poängen med olika tävlingar?

Det skulle ju i och för sig vara fantastiskt om det vore så att det här var beviset för att kreativ reklam är den mest effektiva. Men jag tror inte riktigt det. För en gångs skull är jag benägen att hålla med Rolf van den Brink. Det är konstigt att bara jättekampanjer vinner. Det är konstigt att bara traditionella kampanjer med en stilig film i förgrunden vinner. Det får mig att tro att juryn i 100-wattaren liksom i Månadens Kampanj röstar lite väl mycket på produktionsfinish. Gör det gärna i Roy. Men inte jämt. Det blir så tråkigt då.

Med det sagt är jag innerligt glad att SAABs miljöbilskampanj har gått bra, för det behöver samhället. Om fler använder kondom är det kanon. Och sådär. Jag är egentligen inte så arg som jag låter. Bara lite uttråkad.

1 comment:

Anonymous said...

Festen kändes som en fest på Handels, men med mindre vin och drag. Så smågubbigt och traditionellt.

Nästa år saknas bara att någon som pluggat i Uppsala år genomföra festen. Då kommer menyn ätas igenom baklänges. Höhö!