Wednesday, November 28, 2007

Nu är det officiellt

Jag kan inte jobba mer. På ett tag åtminstone. Kanske någonsin. Jag har nämligen fått en betaversion av Spotify. Kanske världens bästa grej. Så nu måste jag sitta och leta musik hela dagarna istället.

Frälsningsarmén har gjort en fin liten grej som heter julklappsapparaten för att uppmuntra mig att skänka en gåva istället för att köpa onödiga prylar. Jag gillar den.

Jag gillar däremot inte alls Stadsmissionens kampanjer. Kampanjen Blir din blick hemlös ibland har gått bland annat i tunnelbanan och på bio. Jag blir nästan arg när någon slösar så mycket medieutrymme för ett så viktigt syfte på så reklam som är så insiktslös.

Såhär:
Kampanjen säger att vi som inte orkar se allt ont i samhället ska skänka pengar till någon som orkar. Formuleringen innebär:

1. En förolämpning av mottagaren, som antas inte orka ta itu med viktiga saker
2. Ett på dennes beskostnad förhärligande av avsändaren som orkar
3. Ett stigmatiserande av den som faktiskt ger, som genom att ge pengar erkänner att man är en osympatisk jävel som inte orkar se hemlöshet.

Så urbota dumt! När jag ger vill jag ju att det ska kännas som att jag blir en lite bättre människa, inte som att jag erkänner att jag är en egocentrisk och lat person.

Nu ska jag fortsätta jaga rätt på alla mina julfavoriterSpotify.

8 comments:

frebro said...

Spotify ser cool ut! Om du har invitations så tar jag gärna emot en :)

Anonymous said...

Så dom har släppt ut fler konton nu alltså? Spotify är en revolution i tell you. Pratade med deras CTO häromveckan och det verkar som att de kommer släpper på kranarna ordentligt efter årsskiftet. Folk har tjatat på mig och andra hela hösten om invites, men det har inte funnits några. Förrän nu då kanske.

För mig har Spotify förändrat helt hur jag lyssnar på musik. Vad som dock inte går att göra (än) är ju att få med musiken i mp3-spelaren/mobilen. Men det är ju bara en tidsfråga innan vi får snabbt bredband och börjar använda flatrate-abonnemang även i mobilen.

Nina said...

Jag vet inte hur det är med invites generellt, jag fick min genom en vän som har en vän som och så vidare.

Och det känns ju som att det här bara är ytterligare en anledning att snabba på mobilt bredband med flatrates till mobilen. Nästa år kanske?

Anonymous said...

Grattis till kontot. Efter att ha haft spotify ett par månader så är det ganska coolt hur sättet att konsumera musik förändras. Förut handlade allt om att skaffa musik. Nu handlar det om guidningen, att tipsa varandra blir värdet med musik.

Och eftersom spotifys rekommendationssystem inte är så utbyggd ännu (och det faktum att de inte har de senaste släppen) gör det att man lyssnar på gammal, men fantastisk musik.

Att festa till Spotify är däremot helt fantastiskt. Alla kan önska alla låtar, vilket gör att det blir fullt kaos vid datorn. Men sinnessjukt bra stämning. Med risk för att alla drar fram sina värsta 90-talslik ut spotifygarderoben.

Det ska bli spännande att se vad som händer efter nyår när de ska släppa programmet. Och se hur de ska göra rekommendationsfunktionerna bättre.

Nina said...

Tänkte också på det där med rekommendationer. Det är bland det bästa med iTunes tycker jag; topplistorna och "de som köpte köpte också..." Borde inte vara så svårt att fixa, kan man tycka. Plus att man borde kunna rekommendera låtar till kompisar och skicka dem till exempelvis Facebook. Sen är jag nöjd.

frebro said...

Kan passa på att tipsa om bloggen Discobelle och tjänsten Last.fm om ni inte redan sett dem. Jättebra om man vill upptäcka ny musik.

Anonymous said...

Även jag är helt biten. Trots att tjänsten uppenbarligen är i sin linda, har det plötsligt blivit lite roligare (stavas lättare) att hitta ny musik.

T.ex. den här svängiga hyllningen till dig, Nina:
http://open.spotify.com/track/7tX56vhMuH90oe5FhWTOZ4

Anonymous said...

I Stockholm har under senare år kostnaderna för att dölja den brist vi har på billiga integrerade hyresrätter skenat iväg kraftigt och kostar idag skattebetalarna minst en miljard per år. Men istället för att bygga bostäder där människor har råd att bo kvar, satsas enorma summor på olika former av sysselsättningsbaserade "uppfostringsboenden" för våra ”fattiga” kommuninvånare. Detta gäller nu allt som oftast människor som ännu inte hunnit utvecklat någon psykisk sjukdom eller missbruksproblem men ändå tvingas söka hjälp hos socialtjänsten. Om eller snarare när så socialen inte anser dessa människor vara berättigad deras hjälp vräks de och placeras i något av de ”uppfostringsboenden” som finns, där bostadskarriären slutligen ska leda till ett eget hem igen. Dessa drivs av hör och häpna, socialtjänsten och andra välgörenhetsorganisationer. Hur detta tillvägagångssätt skulle kunna leda till att folk blir rikare för att senare ha råd med en liknande bostad de blev vräkta ifrån för att de inte hade råd är svårt att förstå. Denna trappa består i botten av härbärgen eller jourboenden (hotell) med oförsvarligt höga priser och en säng över natten kan kosta upp till 1400 kronor för kommunen. Det här är inget annat än diskriminering och en människovidrig syn på våra ”fattiga” medborgare. Det är även ur samhällsekonomiskt perspektiv oförsvarbart, då det skulle vara mycket, mycket billigare att stödja och hjälpa människor att behålla hemmet de blev vräkta ifrån början. Men detta försvaras med att de höga priserna skulle sätta press på kommunerna att hjälpa folk vidare. Men vad händer som det ser ut som idag, när det inte finns något vidare att föra människorna till? Jo, vi bygger ännu fler svindyra vidmakthållande ”hemlöshetsstegar” (”fattighus”) där det redan innan oåtkomliga trygga hemmet där jag kan bygga upp ett värdigt liv förflyttas ännu ett steg bortom horisonten. På detta vis skapar vi hemlösa människor som fastnar i olika trappor och snubblar fram och tillbaka på de allt högre trösklarna och samtidigt skapas jobb åt de förträffliga att problematisera våra hemlösa medborgare med olika diagnoser.
Sverige är fantastiskt!

Rolf Nilsson
Föreningen Stockholms hemlösa