Jag kom på en till grej som har att göra med det jag skrev häromsistens om att mediet inte är budskapet.
Om vi säger så här: Allt fler medier övergår i använderens kontroll. Det gör att man inte vet när de konsumeras. En reklamfilm (säg vår Guiness senaste med dominot) kan man se mitt i ett avsnitt av Grey's Anatomy inklämt mellan en Vanish-spot och Toffifees senaste. Eller så ser man den i anslutning till en artikel i Resumé. Eller så har den formen av ett Youtubeklipp länkat till en blogg:
Eller så sitter den på ens kompis Funwall på Facebook. Samma sak gäller ju för allt från printar till fasadvepor till event. De kan plåtas av, spelas in, läggas upp och skickas runt. En snutt reklam kan tack vare medias utveckling konsumeras på en herrans massa olika sätt.
Kanske är det fortfarande så att mediet spelar roll för hur reklamen uppfattas. Det behöver vi dock inte bry oss om, eftersom vi inte kan kontrollera i vilket medium vår reklam dyker upp, och därmed inte kompensera för eventuella kontexteffekter (ooooh, äntligen fick jag använda det ordet. Kontexteffekter. Love it. Mina kollegor tittar konstigt på mig.)
Ville bara lägga till det!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment