Thursday, November 1, 2007

Första tanken efter Daytona Sessions

Nu har jag precis kommit hem från Daytona Sessions. Måste applådera det ambitiösa initiativet. Sju talare på en eftermiddag är nog det mesta jag någonsin har sett! Dessutom var hela eftermiddagen föredömligt arrangerad (förutom att Debaser gravt underskattade kaffeåtgången för eftermiddagströtta blog/webb/reklammänniskor).

Jag måste nog smälta innehållet lite innan jag skriver om det, men en sak slog mig under dagen: Den totalt skeva fördelningen av människor. Sju talare. Alla killar. Ex antal ciat och referenser i föredragen. Samtliga till män. Över 200 personer i publiken. Säg att 30 av dem var tjejer.

Jag vet inte riktigt varför det är så, men det känns konstigt att Stina Honkamaa ska vara den enda kvinnan i vår bransch som tar plats på scen i såna här sammanhang. När hon inte är med blir det ingen. Det är ju inte riktigt klokt.

Är det ett resultat av tradition? Av intresse? Av struktur? Jag vet inte. Men jag hoppas att det förändras.

7 comments:

Anonymous said...

Du får ställa dig på scen nästa gång. Lovar att du har massor att bidra med.

Unknown said...

Tack för de fina orden om Daytona Sessions! Vi har fått en del respons om just den skeva könsfördelningen, och vi håller såklart med. Vi försökte få dit två mycket intressanta kvinnor, men båda var tyvärr upptagna just igår. Vi hoppas de kan komma på vol. 2.

/Martin på Daytona

Nina said...

Tack Anders, det var snällt sagt.

Och jag förstår dig Martin, att det inte är helt lätt att få tag på kvinnor som kan/vill föreläsa i de här sammanhangen. Det finns ju nästan inga! Och ingen vill ju heller ställa sig på scen framför en så kritisk publik på någon sorts kvoteringsmerit. Det som är riktigt konstigt är att det är så få kvinnor som ger sig in i vår så otroligt intressanta värld. Jag fattar det faktisk inte.

Vera said...

va sjukt att det inte var några kvinnliga föreläsare. är det verkligen så få kvinnor i branshen??

Nina said...

Min uppfattning är att det är extremt få kvinnor inom webbvärlden, bloggvärlden och planningvärlden. Fast jag har ingen statistik, så det kanske är del. Men jag vet inte riktigt vad det beror på. Personligen tycker jag inte att det är speciellt grabbigt eller svårt att ta sig fram som tjej. Tvärtom, snarare. Så det kanske handlar om intresse?

Anonymous said...

Jag reagerade också på det. Tror inte det är SÅ få kvinnor i branschen. Men tyvärr är min erfarenhet att kvinnor ofta tackar nej till att tala på såna här tillställningar. Det är synd.

Nina said...

Ja, vad är grejen med det? Om någon frågade mig skulle jag göra det på en gång. Skulle vara sjukt nervös, men jag skulle inte tacka nej. Det är ju jättekul att få dela med sig av tankar.