Friday, November 23, 2007

Fokusgrupp+fredag

Efter en ny pitchattack är det äntligen fredag. Och det känns fantastiskt bra. Nu är det bara en fokusgrupp kvar den här veckan. Jag älskar att göra fokusgrupper när man själv får bestämma över dem. Fast nu önskar jag att det fanns lite mer tid att bearbeta det man har fått in. Det får bli söndagsjobb igen. Men hittills har jag i alla fall lärt mig:

- Vi tar det en gång till: Folk skiter i reklam. Den finns syns inte, hörs inte och bearbetas absolut inte.

- Det finns otroligt mycket seglivade myter om alltifrån elaka multisar i Afrika till McDonald's sopsortering. Sanningshalten är helt oväsentlig när det finns en bra historia.

- Undersökningar är inte perfekta, men det är ungefär sjutusen gånger bättre än att inte ha något alls.

Ikväll ska jag på mitt livs första 30-årsfest. Det ska bli kul. Ungefär såhär tänkte jag värma upp:

Fram till lunch:

Så passande med tanke på årstiden. Och Laleh är sötast i världen.

Och sen när det börjar närma sig på eftermiddagen:

Jag måste åka till New York snart. Måste.

Och sen:

Jag vill vara Pipettes. Framförallt vill jag ha en sån där lysskylt i bakgrunden när jag gör mina dragningar.

Så om jag inte hinner skriva mer idag får jag önska alla en trevlig helg!

4 comments:

Anonymous said...

Hallå!
Kan du förklara begreppet fokusgrupp för en ovetande? :) Vad gör ni? Försöker lära mig lite hur reklambranschen funkar, så jag tänkte att det vore lika bra att fråga även om det kanske är en dum fråga.

Trevlig helg själv!

Nina said...

Klart jag kan förklara det. Och det är ingen dum fråga, alla kan ju inte vara undersökningsnördar. En fokusgrupp innebär att man samlar ihop ett gäng människor (oftast 4-8 personer) som under ledning av en moderator diskuterar ett visst ämne. Det som sägs där används sen för att man ska fatta mer av hur folk tycker och tänker. Och förhoppningsvis göra bättre reklam.

Anonymous said...

Jasså, okej. Är det folk ifrån branschen eller utomstående? Gissar på det senare alternativet..

Anonymous said...

Det är utomstående, oftast någorlunda statistiskt utplockade efter ålder, kön eller intresse.

Ninas pappa.