Monday, November 5, 2007

För att låna rubrik av en annan blogg:

Vad är grejen med hantverkare?

Varför börjar de jobba klockan kvart i sju på en måndagsmorgon (med någon sorts slagborr) för att gå hem vid tre? VARFÖR kan de inte följa normal dygnsrytm åtminstone litegrann, med tanke på hur mycket de låter? 8 till 16, det är allt jag begär. Ingen kan ju gilla att behöva gå upp klockan fem heller, helt i onödan. Något är skumt, det är allt jag säger.

Eller att någon kan svara på frågan varför. Snälla, jag kan knappt sova på nätterna. Ska nog ringa någon imorgon och fråga.

5 comments:

Emanuel Karlsten said...

Jag har hört för att det är att de ska missa gemene mans takt. Så alla tunga transporter - alla schaktningar - behövs göras tidigt på morgonen innan rusning, och behöver avslutas tidigt på dagen, innan eftermiddagsrusningen.

Men det kan jag inte sätta mitt huvud på.

Anton said...

Jag har hört att det är för att de ska kunna ha goa fem-sex timmar på eftermiddagen för att svartjobba också.

Nina said...

Ok Emanuel, jag köper det resonemanget när det gäller stora byggen, men stambyten, el och renovering och sånt i lägeheter? Njae, då är jag mer benägen att tro på Antons teori... Fast då borde man se fler hantverkare i rörelse på eftermiddagar och kvällar. Och det gör man aldrig, eller?

Anonymous said...

Precis samma sak händer mig för tillfället.

Min nya granne i lägenheten under mig renoverar hela stället just nu (lägenheten ser ut som en miniversion av Ground Zero) och är inne i vecka nummer tre. De är väldigt flitiga och punktliga, för de börjar exakt kl 07.55. Antagligen därför att klockan 8 är nån inofficiell smärtgräns och varför inte tänja på den med fem minuter?

Min gräns gick i lördags då de började jobba 09.55 (helgsmärtgränsen, tydligen) varpå jag knackade på och möttes av en två meter lång herre av östeuropeisk härkomst. 09.55 var inte alls tidigt enligt honom. Då ringde jag ägaren av lägenheten, som insisterade på att fortsätta med renoveringen vid okristliga tidpunkter med argumentet: "jag har inte råd att inte låta arbetarna jobba". Fair enough. Det komiska i sammanhanget är att min granne Joakim river ner en hel vägg för att sedan bygga upp halva. (semiöppen planlösning???).

Slutsats: världen skulle bli snällare om folk skulle ge fan i att inspireras av Elle Interiör samt anlita morgonpigga , helgjobbande och extremt billiga hantverkare.

Anonymous said...

Se det positivt- ni slipper bo i det. Det kanske är tröst för ett tigerhjärta, men upplevelsen att 07.00 barfota, iförd morgonrock hårfön samt kaffekopp helt otippat börja diskutera leveranstider, avfasningar, hålkäl och ta omedelbar ställning ..."för nu åker vi och fixar det där" med fem hantverkare rubbar också den mentala hälsan och dagsrytmen något.