Friday, November 2, 2007

Daytonaryggsäck

Efter ungefär ett dygn har jag nog smält gårdagens föreläsningar tillräckligt för att kunna ha en åsikt. Här kommer den: Högt och lågt, men mycket inspirerande. Och mest av allt: iPhone.

Förutom att jag tror att alla talare utom två hade med minst en referens till iPhone på sina slides, tycker jag att mobilaspekten var den mest uppfriskande och intressanta delen av dagen. Johan Ragnevalds analys av telekombranschen vs webb kändes i efterhand självklar (vilket vettiga analyser alltid gör) och lyckades sätta ord på den där känslan av att telekomföretag ofta är ute och cyklar. Det gick igen i Johan Ronnestams prat (som hade en föredömlig form: 10 insikter på 20 minuter, dra slutsatserna själv. Jättebra!).

För jag har verkligen funderat kring varför det har tjatats så länge om WAP och 3G och sånt utan att någon, någonsin, verkar bry sig, och än mindre utnyttja tjänsterna. Man kan inte leva utan sin mobil. Och man kan inte leva utan internet. Men tillsammans är det liksom inte lika självklart. Kanske är det därför jag aldrig har känt mig dragen till konceptet mobilmarknadsföring.

Jag tror att det helt enkelt hittills har varit för jäkla krångligt. Man ska upp på någon operatörs portal och mecka, och så tar de betalt för datamängden. Då skiter man hellre i det och väntar tills man kommer hem till datorn.

Det är det här som iPhone har revolutionerat, och det är det jag kommer att bära med mig från Daytona Sessions. Först när mobilen blir som en dator med bredband blir det intressant att använda mobilt internet. Så enkelt måste det vara, både i tillgänglighet och prisstruktur. Pang på, ett fastpris och så pratar man via ip-telefoni och skickar meddelanden via messenger. Enkelt och självklart.

Problemet är att det reducerar våra stora och pampiga telekomoperatörer till leverantörer av en sak: Mobilt bredband. Det är egentligen det enda som behövs. Och det tycker de såklart är deppigt, så utvecklingen lär ju inte skyndas på därifrån. Så jag håller med Johan Ronnestam fullt ut: Apple. Google. Microsoft. Det är de enda namnen man behöver minnas när man talar om framtidens kommunikation.



Viktigare än jag har fattat förut.

3 comments:

Anonymous said...

Kul att du uppskattade Daytona Sessions. Fast Johan och du drar förhastade slutsatser - Räkna inte bort Yahoo! när du pratar om framtidens kommunikation.

Yahoo! är just nu världsledande på mobilsök och mobilannonsering. Vilket jag tror vi har stora förutsättningar att fortsätta vara, efterom vi inte konkurrerar med vare sig hårdvarutillverkare eller operatörer. Företag som har starka band till konsumenter och stora affärer att skydda. De kliver inte frivilligt åt sidan för konkurrenter som Apple, Microsoft eller Google.

Yahoo!, som bidrar med intäkter och en marknadsledande sök och innehålltjänst, är kanske en viktigare partner. Eller hur hade du själv resonerat om du jobbat på Nokia, Telenor eller något av de bolag som Apple, Microsoft och Google utmanar?

Mvh
Stefan / Yahoo!

Anonymous said...

Ett bra tecken på att man kommer att bli borträknad i framtiden är att man kommenterar på listor om framtiden och skriver att man själv borde varit med på den listan.

Nina said...

Jag förstår din poäng, Stefan, men jag är övertygad om att det inte kommer handla om att frivilligt kliva åt sidan. Klart de inte gör det. Men världen har förändrats och stora bjässar tappar hela tiden mot mindre uppstickare, i alla brascher.

Telekomjättarna går mot en säker död om de ens en sekund tror att de kan välja att inte kliva åt sidan och därmed behålla sin position. Det är inte en fråga om val från företagens sida, det här handlar om användare och deras val. Och med tanke på senaste SKI-mätningen borde alla telekomoperatörer oroa sig ordentligt.

Det tror jag.