Tuesday, April 1, 2008

Snösäker reklam

Över påsken var jag som vanligt i Åre. Det är en liten by där folk i allmänhet fullkomligen kastar pengar omkring sig under ledigheten. Det är också en by där det finns oerhört mycket reklam.

Telia är huvudsponsor. Det drar de nytta av genom att sätta upp en uppblåsbar plastsoffa vid liften och dela ut håriga hjälmdekorationer till barnen. Andra företag som gör grand slam i kreativitet i pisten är Audi som sätter miniannonser i liften där det står Ta bilen upp nästa gång och Kexchoklad som sätter upp ett tält.

Något bättre lyckas Vattenfall som sponsrar en timmes extra belysning för kvällsskidåkning, Carlsbergs Probably the best after-ski inte world och Mittuniversitetets Borde inte du vara hemma och plugga? Men det borde gå att göra så väldigt mycket mer.

Skistar/Åre by borde tänka i termer som Brand Butlers och Free, och dra nytta av reklamen istället för att den bara är skränig och ivägen. Några förslag:

Telia är lite bökiga. Men fler gratis internetcaféer vore väl bra. De kan låna ut mobilladdare också. Och walkie-talkies till folk som ska åka off-pist.

Audi kan sponsra öppethållandet av Slalombacken och Störtloppet, Åres brantaste backar. De kan få heta quattro istället.

Eller så kan de skjutsa folk som bor i Tegefjäll eller Björnen hem på kvällarna när skidbussen har slutat gå.

Edet eller Lambi kan få bygga nya fräscha toaletter och se till att de underhålls, och dela ut näsdukar i liftkön.

Och Libero eller Pampers tillsammans med Semper eller Nestlé kan ta hand om värmestugor och skötrum för barnfamiljer.

Gore-tex kan göra filtar som man får låna i liften (idé från St Anton).

Sampling av Idominsalva och solkräm vore inte helt fel.

Vattenfall kan gå vidare med värmehus där man kan torka handskar och pjäxor. Eller så kan de sponsra att liften VM 8:an får stolsvärme.

Sådärja, det är väl bara att börja?

5 comments:

Kalle said...

Du glömde en grej du sa som jag tyckte var bra:
"Varför gör inte match.com eller någon annan datingsite något av skyltarna vid liftarna där det står 'åk två och två'".

Anonymous said...

Kan inte "Free" tänket i t ex Telias fall med att erbjuda gratis internetcaféer slå bakut? Som extrapriser i matvarubutiker, man passar på medans det är gratis sen går man tillbaka till sitt gamla favoritvarumärke.

Efter att ha läst den lilla söndagsintervjun kan jag inte låta bli att undra varför du ångrar att du gick på handels(ibland)?

Nina said...

Just det, bra att du sa det där med Match! Fast i såna fall borde de stå och para ihop folk i kön också.

Jag tror inte att Free-tanken slår tillbaka när det handlar om ett komplement (att surfa på semestern) till produkten man tjänar pengar på (bredband hemma). Dessutom är det inte samma sak som extrapris när det är gratis.

Jag ångrar ibland att jag gick på Handels eftersom det bara var kul de sista två åren. Dessutom finns det attityder hos ganska många människor där som inte är särskilt sympatiska. Jag tror att jag hade kunnat lära mig samma saker någon annanstan och haft roligare under tiden. Fast jag är inte säker.

Anonymous said...

Du glömde Audis "event" på Åre torg som är inne på - vilket år? 10:e? Det som var byns bästa och demokratiska mötesplats är avspärrad av en bil på ett torg där man numer tagit bort parkeringen och lagt ner kiosken. Tillsammans med Audis metallställningar, kravallstaket samt en jättestor (3m) kolsvart f.d. snöhög har man sett till att det är en plats för absolut ingen. Mitt i högsäsongens högsäsong halkar turister runt längs smala trottoarer utan plats att ens stanna och prata. Kan det vara bra för AUDI att det har blivit så?

Anonymous said...

Din idé med att sponsra öppethållande eller skjuts hem är så mycket bättre