Tuesday, April 15, 2008

Tadadamdamdamdam! (Ståtlig fanfar)

Idag är det premiär för det nya konceptet som vi har tagit fram för Telenor. Film:







Webben kan ni se här.

Jag är ofantligt stolt. Det har tagit halva min karriär att få fram det. Och det kommer att komma mycket mer snart, men jag hoppas att ni förstår poängen redan nu. Men nu är jag otroligt nyfiken på vad ni tycker. Hit me!

17 comments:

ADF said...

Kunskap: check. Insikt: check Engagemang: check. Like it alot. Särskilt webben! Grattis!

Anonymous said...

Filmerna är roliga, annorlunda, tankeväckande och handlar om produkten på ett kreativt sätt.

Men sajten är för komlicerad.

Anonymous said...

Filmerna är roliga, annorlunda, tankeväckande och handlar om produkten på ett kreativt sätt.

Men sajten är för komlicerad.

adf said...

att siten skulle anses vara komplicerad är ju nästan oroväckande (..add??) guldkantsgeneratorn var ett riktigt bra grepp. bara den idén kan man säkert spinna vidare på ett par varv.

åsiktstorped-micke said...

Som Telenor-ogillare blir jag positivt överraskad. Jag gillar tanken med det hela, och det är lätt det bästa som Telenor gjort sedan de köpte upp Vodafone i Sverige. Fast jag skulle ha blivit positivt överraskad av det mesta när Telenor är avsändare. Jag menar, det kan inte bli sämre än deras kampanj i QX: "Det är okej att börja bakifrån". Eh?

Om man ska ta lite konstruktiv kritik: Jag tycker att reklamfilmerna är lite övertydliga, och lite väl traditionella i sitt språk. Den hade kunnat vara lite mer vågad, men uppenbarligen är det traditionell målgrupp man vill åt: familjer och affärsmän. Det gör Telenor mindre attraktivt för mig.

Fast jag tillhör ju inte heller Telenors målgrupp.

Jocke said...

Webben var schyst, särskilt alla olika roliga mms man kan skicka.

Filmerna är jag inte lika förtjust i. Bara genom att titta på de tre du lagt upp är jag redo att sätta datorn på mute om jag tvingas höra den där speakerrösten en gång till.
Mer variation hade varit bra. Inte bara kroppspråk, utan även övrig icke ordbaserad kommunikation, typ tonläge osv.
Men det kanske kommer..

Anonymous said...

Om allt bygger runt konceptet "fler sätt att kommunicera" så tycker jag det är riktigt bra. Det är något som är lätt att förhålla sig till hela vägen ut i butikerna. Och sånt gillar jag. Sen gillar jag guldkantsgeneratorn. Mycket.

Mia igen said...

Grattis,
Smart och bra idé. Att använda de visuella kommunikationsmedlen för att iscensätta visuell kommunikation på flera nivåer är begåvat. Ser fram emot radioreklam som handlar om örat och ljud. Gillar filmernas ton och tempo (även om Jocke har en poäng när det gäller speakerröster.)
Kropsspråksskolan på webben är hur kul som helst efter lite träning. Vem har sagt att allt måste gå på en nanosekund?
Jag höll på att teckna ett abbonemang, sedan kom jag på att jag redan har Telenor.

alfredmalmros said...

Bra! Jag gillar den andra filmen bäst, känns minnesvärd, bra strategi att förknippa Telenor med ett genuint intresse för kommunikation.

Jag har svårare med webkonceptet; varför älskar Telenor kroppslig kommunikation när man sysslar med telefoni? Det känns som för avancerade saker att göra för hålla kvar den besökare som klickat sig in på siten. Är det för avancerat att lära sig så lämnar kanske varannan person siten innan de nått punkt i förklaringen, eller slutet på hejarramsan.

Anonymous said...

Grattis!

Superbra insikt och idé.

Lite för undervisande i utförandet av filmerna. Skulle nog fimpat "visste du att.." och valt en annan speaker.

Emanuel Karlsten said...

Webben är nog bra, även fast jag mest öppnade och sedan tyckte det var lite för mkt barnstuga - jag vill ha direkt vad jag väntar. Och här var något jag inte visste vad jag skulle vänta.
Äh, ta mig inte så mycket på allvar där, bara några spontana.
Däremot reklamfilmen - speakern var jobbig. Det blir överpedagogiskt. Och jag gillar de inte riktigt.
Det är knappast wow-känsla, men en rolig idé. Däremot gillar jag introt på filmerna - med kuberna. De känns smarta och fräscha. Men filmerna - svensk (är det han på kanal5?) röst på filmer som ser ut att vara hämtade från italiensk filmproduktion (dämpad belysning i lyxrestauranger och medelhavsmän i kostym osv...).
Jag tror det hade blivit mer intressant att ta exempel från en mer nära, vardaglig miljö.

Ta det för vad det är.
Det här var förresten det första egna jag tror du visat upp på bloggen? - så det var mkt spännande!
Du är duktig, tycker jag.

Carl said...

Jag tycker reklamen är perfekt, grymt utförd och bra budskap. DU/Ni har gjort det ni ska.

Men tyvärr löser inte reklam problemen som Telenor har. De erbjuder trots allt marknadens sämsta mobila tjänster. Och därmed känner jag att så fin reklam riskerar att göra kunden besviken. (Nu kan jag ha fel angående Telenor och deras tjänster, men jag har inte hört ett gott ord om dem under de senaste åren) Om det är dålig mottagning när jag ringer blir jag galen. All reklam i världen hjälper liksom inte för att ändra det faktum att Telenor inte har en bra tjänst. Det jag menar är att jag tycker att Telenor borde göra reklam om förbättringar. Visa att de vill ha fler nöjda kunder och så vidare.

Men än en gång, ni har gjort ett grymt jobb!

http://junkmail.blogg.se said...

Relativt dålig koppling. Relativ.

Anonymous said...

Första gången jag såg filmen på tv (igår antar jag) tyckte jag den var trist. Webben är kul (mest kul att få henne att se så knäpp ut som möjligt). Idéer kan gå fel på många ställen. Här är själva idéen (konceptet kommunikation med en tvist) helt rätt tycker jag. Skitkul. I execution önskar man lite mer tycker jag. Den del du lagt ner halva din karriär i är riktigt bra. Att kommunicera "kommunicera" på nytt sätt.

Nina said...

Kul med alla kommentarer! Och tack för komplimangerna.

emanuel, jag la upp ett jobb jag gjorde för Action Aid innan jul precis: http://notanotherplanningblog.blogspot.com/2007/12/kampanjer-p-g.html

carl, det är sant att produkten måste leverera för att det hela ska hålla. Det man kan hoppas på är väl att ett starkt reklamkoncept kan motivera alla att jobba lite hårdare, eftersom man förstår poängen och personligheten med sitt företag. Hoppas att det blir så i det här fallet!

Patrick said...

Roliga och snygga filmer, men jag förstod inte riktigt budskapet. Vad vill Telenor säga mig? Att det finns många sätt att kommunicera?

Philip said...

Det här är bland det sämsta Garbergs gjort för Telenor so far.

Faktum är att det är synd, för ni har gjort riktigt bra grejer för Telenor (Livets enkla frågor, TV i mobilen, etc) medan detta är långsökt och uselt. Det som är bra är "skicka roliga mms"-grejen, men den är ju typ ett år gammal. Bortsett från det är det i grunden en mycket lång väg att gå, och dessutom är kampanjsiten otydlig och komplicerad.

Tillbaka till För livets enkla frågor tack!