Wednesday, April 9, 2008

Man måste ha nån att följa efter



Idag var det ett uppslag i Dagens Media om könsfördelningen i styrelser och ledningsgrupper på Sveriges viktigaste kommunikationsbyråer. Det var bedrövlig läsning, fast det visste jag ju redan att det skulle vara. I förmiddags blev jag sen intervjuad av Christine Hoinard som skriver uppsats om hur byråer marknadsför sig gentemot sin personal. Frågan dök upp igen, eftersom det rimligtvis är en viktig del av ett företags image. Varför är det såhär i vår bransch? Jag vill inte att någon som pluggar ska sitta framför mig och tycka att jag är häftig bara för att jag är tjej på fel plats. Det är ett så vansinnigt tråkigt utgångsläge.

Det värsta är att ingen som faktiskt kan påverka verkar vara särskilt intresserad av att ta reda på vad som är fel, eller ens på något praktiskt sätt lösa problemet. Det blev smärtsamt tydligt i den lilla panel som kommenterade ämnet i Dagens Media, exempelvis: "Vi har inga kvinnor i ledningsgruppen eftersom vi inte har några kvinnliga delägare." Nämen dåså.

Och varför har vi då inga kvinnliga delägare, eller ännu viktigare, hur ska vi göra för att skaffa dem? Jag orkar inte höra ett enda svar till som stannar vid "det är strukturer" eller "det är en slump" utan att komma med konkreta förbättringsförslag. Några tankar på vägen:

För ledningspersoner

- Bredda rekryteringsbasen. I branschen finns ett stort gäng extremt duktiga och erfarna produktionsledare och byråproducenter och liknande som är kvinnor. Varför är de aldrig delägare?

- Tjata. Om det verkligen är viktigt att ha med någon som delägare låter man dem inte tacka nej eller hoppa av. Då anpassar man sig så att de vill.

- Använd era PR-kontakter för att pusha fram era unga tjejer så att de blir stjärnor. Bra för byrån, bra för lojaliteten, bra för tillväxten av framtida delägare.

- Fundera på om man inte kan bli delägare även om man inte har jobbat på byrån jättelänge. Kanske har man ett nytt viktigt perspektiv att komma med?

För andra:

- Alla kvinnor i branschen måste ta sitt ansvar också. Tacka aldrig nej till en chans att synas. Det kanske är lite jobbigt, men det är viktigt med förebilder.

- Jag har märkt att man kan väsnas rätt mycket innan det blir fel. Typ 300 gånger mer än de flesta tjejer gör. Folk är generellt väldigt snälla och tycker att det är rätt kul om man har lite åsikter.

- Våga vara konstig. Det är nästan alla idoler i den här branschen. Och det är också tjejer rätt dåliga på tycker jag.

Om några timmar åker jag till Åre igen. Sista fyra dagarna på säsongen för min del. Med mig har jag två copywriters, en AD, en produktionledare och en ateljeass. Det enda som saknas är repan så kunde vi starta Garbergs Destination.

Vi hörs på måndag!

1 comment:

Anonymous said...

Så sant,
Det krävs även att de seniora kvinnor finns tar täten och inte sitter nöjda med att ha fått en plats i ljuset. Detta gäller praktiken, inte teorin.
Ser man till att ta hand om återväxten konkret får man nämligen vara med trots generationsskifte och kanske t.o.m. aktiv i styrelserummet efter pension.Att vara "förebild" räcker inte. Det har de manliga tolvtaggarna förstått.
Jag vill se en lång rad med nyckelpigor!