Monday, April 14, 2008

Dagens gillar och gillar inte

Gillar: Grundidén i Socialdemokraternas nya kampanj. Det är klart att man ska kalla det supporters! Varför har ingen tänkt på det förut? Synd bara att de inte ansträngde sig mer med utförandet.

Gillar inte: Sveriges Annonsörers annons "Tänk så underbart: En värld utan reklam" (hittar den inte digitalt, tyvärr) som gick i DN i torsdags. Här plockar en branschorganisation för första gången upp den viktgaste frågan av alla, varför reklam behövs. De anlitar en av Sveriges bästa byråer för att få ut den. Och gör en rak kopia på Svenskt Näringslivs idiot-kampanj från i julas. Hur är det möjligt? Varför ironin? Ge mig ett enda exempel på ironisk reklam som har funkat. Så kanske jag lugnar ner mig en smula.

Bonus: Vad vad det jag sa H&M och Lindex.

7 comments:

Anonymous said...

Detn är för att det inte finns några argument för reklam.

Anonymous said...

Min vän. Vill du vara så snäll och utveckla det resonemanget.

Anonymous said...

Jag tycker du är väl hård, Nina. Sveriges Annonsörers kampanj är inte lika illa som den för Svenskt Näringsliv (därmed inte sagt att den är särskilt bra). Det känns som en fattig idé som inte övertygar många om att reklam är det bästa som hänt oss.

Nina said...

Nej ok, den är inte lika illa. Svenskt Näringsliv var dessutom osedvanligt otajmad och mycket sämre skriven. Men om man ska sno idéer, är det inte konstigt att sno från en av förra årets mest sågade kampanjer? Det är egentligen det jag är mest besviken över.

Eric said...

Här är länken till kampanjen:

http://www.annons.se/?get=files&action=download&id=14-1146

Jag tycker inte att denna kampanj har mycket att göra med Svenskt Näringsliv, annat än rubbe+text-formen. Medan SN idiotförklarade mottagaren genom att snuttifiera sina midnattsblå budskap, väcker den här annonsen faktiskt relevanta frågor. Visserligen med delvis bräckliga argument.

Anonymous said...

Jag har en hemlig önskan om att jobba på er byrå bara för att du och Sandra är så galet söta. Och ni är säkerligen galet smarta också.

Nina said...

Tack för länken Eric! Men jag måste säga att jag inte håller med. Det ironiska språket är gemensamt, liksom historieberättandet. Där SN talade till mig som ett barn tala SA till mig som att de föraktar mina åsikter (om jag inte håller med.) Jag tycker inget av det fungerar särskilt väl.