Wednesday, August 15, 2007

Vad om tvärtom?

DN har de senaste dagarna kört en artikelserie om kreativitet; detta outtömliga ämne som ofta anses vara kopplat till reklambranschen. Artiklarna kan du läsa här och här. Båda artiklarna är mycket inspirerande. Att läsa om Rinkebyskolan gav mig nästan gåshud (samt ett styng dåligt samvete för att jag inte har läst så många Nobelprisvinnare).

Filosofen Nils-Eric Sahlin menar att för att en miljö ska vara kreativ krävs att där finns tillit, tolerans, generositet, gemenskap, kulturell mångfald, jämlikhet, nyfikenhet, småskalighet, komptetens och frihetsanda. Phu! Hur funkar det egentligen på en reklambyrå?

På rak arm skulle jag säga att byråer scorar bra på gemenskap, tolerans, generositet, småskalighet, kompetens och frihetsanda. Tilliten och nyfikenheten är det väl sådär med. Och den kulturella mångfalden är katastrofal. Om man ska tro teorin är det alltså inte bara trist att vi är så lika, det är ett hot mot vår förmåga att prestera. Jag skrev ett inlägg om det här på min gamla blogg Reklamchock för väldans länge sen. Det är en typisk sån fråga som får mig i gasen så fort jag börjar prata om den, men som jag sen glömmer bort. Det är jättedumt. Berghs, Beckmans, Handels och alla andra, hur jobbar ni för det här?

Men i väntan på en mångkulturell revolution kan man ju ägna sig åt lite kreativitetsövningar. En av mina favoriter heter Kompassen, och den lärde jag mig av Micke Dahlén i ett frustrerat ögonblick förra hösten. Såhär funkar den: Lös problemet på enklast möjliga sätt. Nu är du i söder. Gör preciv tvärtom. Nu är du i norr. Vrid på den lösningen så att den blir så bra som möjligt (öster). Och gör tvärom mot det (väster). Nu har du fyra helt olika lösningar på problemet, och någonstans där brukar en riktigt bra finnas. Eller så presenterar man alla fyra, vilket också funkar ibland.

Eller så tänker man som en vis reklamre sa till mig en gång: Vad om tvärtom?

No comments: