Tuesday, August 28, 2007

Dagens tips

Jag har precis hittat en liten pärla: shoppenNordiska Muséet. Egentligen måste man nog lösa inträde för att få gå in, men om man ber snällt och lovar att in tjuvkika på utställningarna kanske man kan få gå in ändå.

Den här lilla butiken är proppfull av saker man inte visste att man behövde: vykort, brevpappersset, böcker av typen "Svenska öden i ångans sekel", cykelkorgar och servetter. Plus alla skadinaviska coffee table books of the moment, för den som är mer inne på sånt. Så smit förbi nästa gång du är på Djurgården.

Vissa dagar måste jag bara älska mitt jobb. Idag har jag till exempel, förutom mitt trevliga besök på Nordiska, fått djupdyka i Carl Love Almqvists liv och läst gripande brev från expeditioner som gått under i sina försök att nå Nordpolen. De svenska ödena i ångans sekel får nog följa med hem istället.

3 comments:

Skitnödigt said...

Utan koppling till ovanstående inlägg, kan jag meddela att jag nu laddat ner din uppsats och ska försöka läsa den inom kort.

Tack för omnämnandet!

/Peter (motsatsen till planner)

Nina said...

Varsågod!

Anonymous said...

Museishoppar är fantastiska!

Vad svenska museer borde göra är att piffa upp sina shoppar till den nivå att folk besöker shoppen istället för museet - när de väl är inne på museet är det inte så svårt att få dem att besöka utställningen. Folk gillar shopping mer än vad de gillar att titta på konst, that's for sure...

Får man tillräckligt många shoppare skulle man t.o.m. kunna subventionera inträdesbiljetterna.

Synd bara att det sitter politiker i museernas styrelser, annars hade det varit värt en skön pitch.